Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Vi tillhör fel förbund"

De har kört buss i Finspång i många år. Men när Keolis tar över efter Veolia i sommar och drar in turer får ingen fortsätta.- Det beror på att vi tillhör fel fackförbund, säger chaufförerna samstämmigt.

Foto:

FINSPÅNG2011-02-07 03:00

Det är ett gäng förbannade och förnedrade busschaufförer som hör av sig till tidningen. Alla har blivit av med jobbet från och med i sommar då företaget Keolis tar över Veolias körningar för Östgötatrafiken i Finspång. Flera turer dras nämligen in, vilket betyder att färre chaufförer behövs. Ett trist slag i sig, och ännu värre känner sig chaufförerna, som menar att orsaken till att de inte får fortsätta beror på att de är med i "fel" fackförbund.

- Vi kan inte tolka det på något annat sätt. Alla chaufförer som fick anställning i det nya företaget tillhör Transport, säger de.

Tillhör Kommunal
Gruppen chaufförer som inte fick fortsatt förtroende hos Keolis tillhör Kommunal, så när som på en som tillhör IF Metall och en som inte tillhör något fack alls.

Ett nytt företag som kommer in i bilden har ingen som helst skyldighet att ta över befintlig personal eller gå efter hur länge de anställda jobbat, om de är fasta eller jobbar på timmar. Alla fick söka om sina tjänster och kallades sedan till anställningsintervju i slutet av november. Men alla kommunalare är överens om att den enda anledningen till att de fick komma på intervju var för att det inte skulle se konstigt ut och vittnar alla om samma tillvägagångssätt under den kvartslånga intervjun:

- Det kändes inte som det spelade någon roll vad man sa, man kände det direkt när man kom in i rummet att de inte brydde sig. En av de som skulle intervjua oss satt och spelade poker på datorn, säger de.

Ryktesspridning
Per Sundin har kört buss i Finspång sedan 1989. Han har länge känt sig motarbetad på sin arbetsplats och tänker att de nu fick en chans att bli av med honom.

- Det har hela tiden funnits krafter som velat få bort mig på grund av att jag försökt sprida glädje bland passagerarna genom att bland annat vara stjärngosse och jultomte på bussen, säger han.

Chaufförerna säger att ryktesspridningar, skitsnack och hånleenden genomsyrar vardagen på arbetsplatsen från chefspositioner till bussförare. Och alla anser de att de som tillhör Transport får fördelar vid schemaläggning, medan Kommunalare tillhör "kärringfacket" och får sämre fördelar.

Esad Mekiz känner sig arg, trakasserad och förnedrad. I sommar mister han jobbet efter 13 år.

- Jag säger inte att vi som sitter här är bäst av alla, men det här är inte rätt. När jag sade till de nya ägarna att jag skulle gå vidare med det här till pressen fick jag till svar att de skulle se till att jag aldrig mer skulle få ett jobb som busschaufför på deras företag, säger han.

Lovad möte
När Keolis bestämt vilka chaufförer som skulle få vara kvar ringde Esad Mekic upp en chef på företaget och framförde sina synpunkter.

- Jag blev lovad ett möte där de skulle förklara sig och frågade vem som lämnat referenser om oss. Men efter ett tag fick jag veta att mötet inte skulle bli av. Så Keolis har aldrig förklarat för oss varför vi inte får behålla jobbet, säger han.

Aljbert Hasani får gå efter elva år. Förutom att vara förbannad på de nya ägarna, riktar han viss illvilja mot Kommunals sätt att hantera situationen.

- Nu förstår jag varför de inte gillar Kommunal. De lovade ju att hjälpa oss, att vi inte skulle vara rädda att bli av med jobbet. Jag har betalat till dem i alla år. Men nu har de lurat mig, säger han.

Valeriy Heffel, som jobbat på timmar sedan 2004, överväger att lämna landet efter det som hänt.

- Sverige börjar likna Sovjetunionen, säger han. Jag har redan varit med om det där. Det räcker med en gång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om