"Vi kan bara förbättra oss"
- Det är beklagligt att denna kund upplever det så här. Vi kan bara förbättra oss, säger Verica Lazic, chef på Bruksapoteket i Finspång som svar på gårdagens insändare i Folkbladet.
Foto:
En kvinna som har kontaktat Folkbladet efter att ha läst insändaren i gårdagens tidning men som vill vara anonym, bekräftar att väntetiden är lång och tror inte att det handlar om tillfälligheter. Själv har hon fått vänta i omkring en timme på sin medicin vid ett besök i juni. Hon berättar att hon efter det varit i kontakt med apotekets ledning i Stockholm som svarat att det inte är acceptabelt att väntetiden ska vara så lång. - Han skulle kontakta ledningen i Östergötland och påtala detta, men det verkar ju inte ha hänt något ännu, säger hon. Försöker informera
När en kund lämnar in recept ger personalen information om beräknad väntetid. Då kan kunden antingen sitta ner och vänta eller uträtta andra ärenden under tiden. - Denna kund kan ha fått en uppskattad tid, men det kan ha tagit längre tid på grund av en särskild händelse, tror Verica Lazic. Arbetssättet är detsamma på alla apotek uppger hon. - Det här kan hända överallt och vi har inga ovanliga väntetider, hävdar Verica Lazic. Personen i insändaren beskriver också hur andra kunder får lämna apoteket utan att ha fått ut sin medicin. Verica Lazic förstår att det kan se konstigt ut. - Det kan vara kunder som går ut för att uträtta ärenden i väntan på sin medicin och då har en överenskommelse gjorts mellan kunden och personalen, förklarar hon. Men hon medger också att det förekommer att medicin inte finns hemma och måste beställas. När detta händer försöker apoteket att erbjuda alternativ om det finns. Medicin ofta slut
En annan kvinna som har kontaktat Folkbladet, men som vill vara anonym, har varit med om detta. Hon berättar att hon vid flera tillfällen varit tvungen att åka till Norrköping då värktabletterna hon skulle hämta ut inte funnits på Bruksapoteket. Enligt henne är det en vanlig värktablett som borde finnas i lager. För att undvika detta menar Verica Lazic att alla kunder har möjlighet att ringa till apoteket och förbeställa medicin och kontrollera att den finns. För att minska köerna erbjuder apoteket sina kunder att spara recepten i en databank på apoteket. Kunderna kan då ringa till apoteket och bestämma när medicinen ska hämtas och det går det snabbare att expediera varje kund när de hämtar ut sin medicin. Kunder kan också få medicinen hemskickad. Dessutom jobbar apoteket för att sjukhusen ska skicka recept på elektronisk väg till apoteket.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!