Fredrik Spens möter upp vid företagsgrinden, en lika vacker som kall morgon, i hjärtat av den industri- och bruksmiljö som präglat Finspång genom århundraden.
Han kom till Gränges i Finspång 2017 som marknads- och försäljningsdirektör, men vill ogärna sätta titlar på de roller han har och haft, i en allt mer växande koncern.
Istället berättar han om sin utbildning till civilingenjör i maskinteknik, och hur det har tagit honom vidare i olika yrkesroller. En resa som gått från en bondgård i Sankt Anna, via Stockholm, Västerås, Karlsruhe till Sandvik i Gävle och tillbaka till Östergötland och Finspång. Där är han nu, som ny vd för Gränges i Finspång.
Ett yrkesval i stark kontrast till uppväxten.
– Jag är ”bondson”. Det har präglat mig. När folk frågar när jag började jobba, så var det nog vid fem års ålder. På en bondgård är man med. För mig var det mycket djur att sköta. Kalvarna som skulle ha mjölk. Hö till mellankalvarna och sedan var det att lägga ut strö. Så där byggdes ansvaren på i att hjälpa farsan på gården, berättar Fredrik.
En tillvaro han trivdes med.
– De var allvarligt oroade mamma och pappa, för jag tyckte inte att jag behövde börja skolan.
Vad tar du med dig från en bondgård i skärgården till ett toppjobb i industrin?
– Man lär sig att ta tag i grejer. Man blir inte så bekväm som bonde, det är bara att titta på pappa. Det har präglat mig att man tycker om att jobba.
Några problem i skolan blev det aldrig.
Efter att Fredrik Spens gått ut Ebersteinska Gymnasiet i Norrköping blev det Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Några år i Västerås, sedan Stockholm. Under det tredje året var han utbytesstudent i Karlsruhe.
– Ett enormt Daimler Benz-präglat universitet. Tyska skolsystemet har en styrka jämfört med den svenska, för man är enormt mycket närmare industrin. Det här var kanske 25 år sedan, den svenska skolan har förändrats sedan dess, berättar Spens.
När universitetsstudierna var klara startade yrkeslivet med olika konsultuppdrag.
– Själva uppväxten har präglat en, industrin kom väl där under skolorna. Jag fick möjlighet att komma till Sandvik. Jag och min fru flyttade upp till Gävle, trodde att vi skulle vara där ett par år. Det blev snarare 13-14 år någonstans. Vår lille son Oskar är idag gestrikare och brynäsare.
En stad där puck dominerar över fotboll.
– Det är kanske inte så intressant, men jag tyckte det var fascinerande hur den staden är så präglad av ishockey. Det var väldigt många stadsdelslag. Alla spelar ishockey där. Det är inte konstigt att Brynäs över tid, är där de är i hockeykulturen.
Är du orolig nu när de sladdar i SHL?
– Jo, men de har väldigt få matcher spelade, så de ska nog gå uppåt.
Uppåt – det är den målsättning den nytillträdde vd:n också har för Gränges anläggning i Finspång.
Det har varit några tunga perioder 2013, 2015, 2019 samt senast 2020. Senast varslades 75 tjänster under covidåret som till slut innebar att tio tjänstemän fick lämna företaget på grund av arbetsbrist.
2018 presenterades en plan på nyinvesteringar på 400 miljoner kronor i verksamheten i Finspång. Mycket har genomförts, för att få ett rationellt flöde på anläggningen i Finspång. Men ett tag pausades investeringarna under pandemin.
Den bransch som är Gränges huvudsakliga kunder idag, bilindustrin, genomgår sin kanske största omvandling på 100 år – omställningen till elbilar.
– Det sitter massor av kylare och värmare i en bil. Med batteriet i bilen tillkommer det nya applikationer som är valsade. För oss blir det nya marknader som öppnar sig. Det här är otroligt spännande, säger Fredrik Spens.
En av de tyngsta konkurrensfördelarna Gränges har sitter i miljön. Man har låga utsläpp av koldioxid jämfört med konkurrenterna.
– När jag började på Sandvik var hållbarhet inom industrin att möta lagkrav. Nu handlar det om ett sätt att konkurrera. Vi har varit väldigt duktiga under många år med att hantera omsmältningsprocessen så att du återvinner så mycket som möjligt. Det är inte enkelt att göra. Du kan jämföra med Kina. Om man ska vara snäll har de fyra gånger så mycket koldioxid i sina produkter. Är jag lite elak kan skillnaden vara betydligt större, uppemot 15-20 gånger.
Han fortsätter:
– Vad gör vi då? Från och med det här året kommer vi kunna visa på alla våra produkter hur stort avtryck de har på koldioxidutsläppet, när det kommer till dig som kund. Det här är någonting som efterfrågas mer och mer och som vi tror kommer bli krav på. Vi tror att det är ett sätt att konkurrera. Framförallt batteriindustrin ser värdet i det, säger Spens.
Industrins väg till hållbarhet sker inte bara där. Marknaden förändras vilket också kan göra att Gränges roll ändras i leverantörskedjan.
– Gränges kunskap kring lödning och att kombinera material gör att vi i vissa lägen levererar direkt till bilindustrin, det har vi aldrig gjort förut. Det som är spännande med det, är att vi med partnerskap har lyckats få till det. I sig kommer kanske inte det att ge någon jätteförsäljning. Men du lär dig att känna kundens kund. Det är jätteviktigt. För då vet du vad som behövs på riktigt.
Företaget har satt samman ett nytt batteriteam, för att utvecklas med de nya förutsättningarna.
– Det börjar öppna upp sig och om vi spelar korten rätt får vi en större kaka, eller ett större område att konkurrera på, säger Spens.
Tidigt i höstas invigdes Hybrit-anläggningen i Luleå, ett pilotprojekt som ska leda till fossilfri ståltillverkning. När hela världen bestämt sig för att minska koldioxidutsläppen, har Norden en bra utgångspunkt med kompetens, digitalisering och automatisering samt en betydligt grönare elproduktion mot övriga delar av världen.
– Sedan är det naturligtvis en sak till som måste fungera och där är Gränges ledande. Forskning och utveckling måste vara på ett sådant sätt att vi kan ta lite mer betalt. Jag tror det blir ännu mer tydligt på batterisidan, för att där kommer hållbarheten att vara viktigare än vad den har varit traditionellt.
Kan man skrota den gamla synen på industri som rå och smutsig?
– Jag blir lite irriterad på den synen för den stämmer inte. Vi måste som bolag bli bättre och tydligare att visa skolungdom vad som faktiskt händer i de här materialföretagen. Att vi jobbar med mycket avancerad produktion, ledande materialutveckling i en internationell miljö med fokus på hållbarhet och tillväxt varje dag, säger Fredrik Spens.