Han slår fast det direkt. Siemens i Finspång – med cirka 2 700 anställda och mer än 500 konsulter – går för högtryck.
– Det senaste räkenskapsåret som avslutades 30 september är vårt bästa vad jag vet när det gäller beställningsingång. Det är i alla fall "all-time-high" sedan väldigt länge när det gäller orderingång, säger Hans Holmström, vd för Siemens Energy i Finspång, som är det nya namnet på det världsomspännande företaget från och med i år.
Det gamla krångliga namnet som tog upp en "halv ingress" att skriva är historia.
– Haha. Ja, det är skönt. Siemens Energy är mer renodlat och man förstår direkt vad vi sysslar med. Vi är egentligen heller inget Siemensföretag längre, utan vi är helt avknoppade och ligger sedan 28 september på börsen i Frankfurt som ett eget globalt företag.
En mening som kräver ytterligare några frågor och svar för att riktigt förstå.
– Vi tillhör inte längre Siemens-koncernen. Däremot betalar vi Siemens för att få använda deras namn. Vi skulle kunna heta något helt annat, men har ändå valt att behålla namnet Siemens för att vi tycker det är starkaste varumärket inom energibranschen. Siemens är fortfarande en stor ägare i det nya företaget, men de är inte majoritetsägare, förklarar Hans Holmström.
I det nya företaget har allting, som namnet antyder, som har med energi att göra samlats.
– Det är en trend i många stora världsomfattande bolag att gå från att ha väldigt många verksamheter till många kundgrupper till att bli mer specialiserade. Grundtanken är att de som spekulerar på börsen ska ha lättare att bedöma om det är ett bolag och bransch som man vill vara med i och satsa på.
Hans Holmström tillträdde som vd för Siemens i Finspång 1 februari 2012. Omgående fick han en dramatisk händelse att ta tag i. Huvudkontoret i München hade i slutet av sommaren 2011 tagit beslut om att lägga ned ångturbinstillverkningen i Finspång och flytta den till Tyskland.
– Ångturbinstillverkningen i Finspång var en riktig pärla och det blev mycket känslor inblandat.
Var det ett bra beslut så här nio år senare?
– Ja, jag tror det. Det gjorde att vi tvingades lägga mer energi på gasturbintillverkningen och har under åren blivit världsledande. Sedan 2012 har dessutom ångturbinstillverkningen blivit otroligt mycket mer konkurrensutsatt, inte minst från lågkostnadsländer. Lönsamheten hade inte varit lika bra idag när det gäller ångturbiner, som den var när vi flyttade den.
De senaste årens fokus på klimatförändringar och omställning till fossilfri energi har gynnat Siemens i Finspång.
– Vi har sedan lång tid tillbaka arbetat med bränsleflexibilitet, så det är inget nytt för oss på det sättet. När de nya vindarna blåser har vi en fantastisk möjlighet att ta till vara på det och leda utvecklingen och därmed också blir än mer intressanta för både befintliga och nya kunder.
Under våren 2021 är tanken att den nya anläggningen på Norrmalm ska tas i bruk. Ett pilotprojekt där målet är att köra turbiner på en blandning av vätgas och naturgas.
– Våra utvecklingsavdelningar jobbar för fullt med att ersätta naturgas med allt högre halter vätgas i våra turbiner. Vi har redan sålt en turbin som körs på 60 procent vätgas. Vi har testat med betydligt högre vätgashalter än det, ända upp till 100 procent. Våra turbiners förmåga att på sikt hantera 100 procent vätgas kommer inte att vara bromsklossen. Däremot är jag bekymrad över tillgången av vätgas. En väg som jag tror mycket på är att ta upp naturgas från jorden, och sedan trycka tillbaka koldioxiden i naturgasen ner i marken och ta till vara enbart på vätgasen.
Hur mycket lägger ni på utveckling varje år?
– Utan att nämna några siffror, kan jag säga att vi historiskt sett har den högsta utvecklingsbudgeten just nu. Där sparar vi inte in på slantarna, det är ett måste att ligga i frontlinjen och leda den. Där vill man inte komma efter, det kan vara förödande.
Pandemiåret 2020 har inte gått obemärkt förbi hos industrijätten.
– Nej, vi har haft en del störningar. Samtidigt är jag oerhört tacksam att vi verkar i den bransch som vi gör. Vi är lyckligt lottade. Alla som har kunnat har arbetat hemifrån. I snitt har cirka 70 procent av vår personal arbetat hemma. En del fakturering har vi gått miste om när vi inte har kunnat skicka vår personal till vissa länder för igångkörning och service av turbiner. Å andra sidan har vi hittat andra lösningar och kunnat supporta på distans. En lärdom, som vi tar med oss, är att det går att lösa mycket på distans och att behovet av att finnas på plats inte alltid är nödvändigt, säger Hans Holmström, när den här intervjun genomförs på videolänk via Microsoft Teams.
Vissa har jobbat hemifrån i nio månader, är det bra?
– Nej, det börjar knaka här och var. Folk vill träffa varandra på riktigt. Kanske inte varje dag, men i alla fall någon dag i veckan. Det finns en enorm längtan till det mer vanliga.
Hans Holmström kommer tillbaka till det lyckade 2020, där order av stora mått har kommit in från olika delar av världen.
– Vi har inte kunnat gå ut med så mycket av det officiellt. När det gäller riktigt stora order, vill ibland inte kunden gå ut med det och det måste vi respektera om affären ska bli av. Generellt kan jag säga att vi har fortsatt stora framgångar i Thailand och Belarus. Även Tyskland har kommit mer och mer. I Belarus och Tyskland är det energiomställningen som driver deras investeringar.
Så hur många turbiner sålde ni 2020?
– Det vet jag, men aldrig i livet att jag säger det till dig. Det är sådant jag drömmer om att få veta om våra konkurrenter. Jag kan avslöja att Siemens i Finspång levererade sin tusende turbin under 2020. Det var till ett företag i Lafayette i USA.
Efter en halvtimmes samtal går det inte att ta miste på att budskapet som Hans Holmström vill lämna är att "det går bra nu".
– Ja, så är det. Ibland går det upp och ibland ner. Men nu är det verkligen uppgång och personalen jobbar hårt. Vi har otroligt mycket att göra.
Vad är största utmaningen framåt?
– Att behålla vår position som marknadsledande inom vårt segment. Där var vi inte för fem eller tio år sedan. Våra ansträngningar måste passa in i det nya fossilfria samhället och vi måste också vara väldigt lyhörda och snabbfotade när det kommer nya trender, säger Hans Holmström, vd för Östergötlands tredje största företag efter Toyota Industries och Saab.