Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Varnar för företag som erbjuder sina tjänster

Finspångs Tekniska varnar för företag som ringer kunder, nämner samarbete med kommunen, och erbjuder extra spolningar i vatten- och avloppsledningar. "Det är ett återkommande problem", säger driftchef Jimmy Öman.

Driftchef Jimmy Öman uppmanar Finspångsbor att kontakta Finspångs Tekniskas kundtjänst, om de känner sig osäkra på vem som kontaktat dem.

Driftchef Jimmy Öman uppmanar Finspångsbor att kontakta Finspångs Tekniskas kundtjänst, om de känner sig osäkra på vem som kontaktat dem.

Foto: Magnus Johansson

Finspång2024-01-23 15:05

Senaste tiden har flertalet Finspångsbor hört av sig till miljöteknikföretaget Finspångs Tekniska och frågat om de har något samarbete med ett företag som ringer och erbjuder extra spolningar i vatten- och avloppsledningar.

– Svaret är nej. Vi har inget samarbete eller koppling till företaget som erbjuder dessa tjänster mot betalning, säger Jimmy Öman. 

Han påpekar att när Finspångs Tekniska utför arbeten, i bland annat ledningsnätet, informerar de alltid innan vilka entreprenörer de arbetar med, via brev och/eller genom information på företagets hemsida.

– Det är liknande tillvägagångssätt som tidigare. Man säger inte rakt ut att man samarbetar med oss, men nämner kommunen och ledningsnätet, så att det kan tolkas som ett samarbete.

undefined
Finspångs Tekniska uppmanar alla som är misstänksamma när de blir kontaktade angående spoltjänster, att höra sig för med Finspångsföretaget.

Det har hänt flera gånger tidigare att dessa typer av tjänster erbjuds i Finspångsområdet.

– Förra gången var det ett svenskt företag, vars tjänster var överdrivet dyra. Den gången var det en kund som betalade 3 000 kronor för i stort sett ingenting. Den här gången vet jag inte vad det rör sig om för företag, säger Jimmy Öman.

Han konstaterar att dessa företag ofta vänder sig till äldre personer och att de försöker utnyttja att fastighetsägare inte är så kunniga när det gäller detta område.

– När folk ska köpa hus kontaktas ofta en mäklare och en besiktning görs av fastigheten. Men det är inte alls lika vanligt att vatten- och avloppsdelen kontrolleras vid exempelvis husköp.

De återkommande samtalen sker vanligtvis under hösten och vintern.

undefined
Finspångs Tekniska har inget samarbete med företag som ringer och erbjuder extra spolningar i VA-ledningarna.

– Det kan bero på att många ser över sina hus inför hösten eller vårstädningen. Då passar dessa företag på att ta kontakt med husägare, säger Jimmy Öman.

Hur ska kunder agera om de känner sig osäkra på om Finspångs Tekniska är inblandat, när de blir kontaktade?

– Ring till oss och vår kundtjänst, som är snabba på att ge svar.

Dessa problem har förekommit under flera år och befaras fortsätta även i framtiden.

– Jag tror tyvärr det blir värre. Det förekommer en hel del bedrägerier och bluffsamtal i olika sammanhang nuförtiden. Vi vill uppmana folk att vara väldigt vaksamma och känner man sig det minsta osäker så kontaktar man oss, konstaterar Jimmy Öman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!