Vägverket planerar annan cykelbana
Vägverket säger att det finns tankar på en cykelväg mellan Svärtinge och Finspång.- Men inte längs 51:an, säger Krister Ydrevik, projektledare på Vägverket.
- Det kan till och med bli verkligt innan vi får upp en mittvajer, säger Krister Ydrevik.
Enligt Naturskyddsföreningen i Finspång kommer det ändå att bli stopp för cyklisterna vid informationstavlan till Finspång, vid sjön Ämlången.
Inte första gången
Krister Ydrevik på Vägverket region sydost har förståelse för att cyklisterna känner sig överkörda.
- Det är inte första gången cyklister känner sig styvmoderligt behandlade i samband med att vi satsar på en 2+1-väg.
Han framhåller att det inte är förbjudet att cykla på vägen när den målas till en 2+1-väg. Det är det inte heller när man sätter upp vajerräcke.
- Men det är givetvis ingen önskesits, fortsätter han.
70 procent säkrare
Det främsta skälet att Vägverket gör om vägen till en 2+1-väg, en väg med växelvis ett och två körfält i vardera riktning är att den ska bli trafiksäkrare. Ännu säkrare blir vägen med en mittvajerlina i mitten. Som trafiksäkerhetsingenjör Hans Sävenhed tidigare har berättat i Folkbladet så minskar olyckorna med upp till 70 procent.
Krister Ydrevik medger att det blir sämre för cyklisterna men han vet inte om det finns någon statistik på vad som händer med cyklisterna när man sätter upp mittvajerlinor.
Enligt Naturskyddsföreningen skulle det inte bli så dyrt att göra en cykelbana?
- Visst kostar det en slant. Men det svåraste är att få loss mark. Vi får inte plats att bygga på vårt eget område. Och alla markägare är inte villiga att släppa till mark, säger Krister Ydrevik.
Vägverkets samhällsplanerare PO Persson säger att det är just pengarna som kan sätta stopp för en framtida cykelbana. Men han är ändå optimistisk för att det ska bli av.
- Vår ambition är att tillsakapa en cykelbana på hela eller delar av den här vägen, säger PO Persson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!