– Jag kunde inte somna igår, det var pirrigt. Jag tycker att det är roligt, säger Vanessa Ringman som går i femman på Storängsskolan.
Hon har på sig en svart hatt, som hon har fått av sin kusin Micke, och var en av de eleverna som valde att vara med på skolans "hattparad".
– Vi har det för att främja arbetet med trygghet och trivsel. Att få eleverna att känna en gemenskap och samhörighet. Vissa har gjort sina egna hattar, andra har köpt något speciellt eller tagit något de haft hemma, säger Johanna Fritiofsson, lärare.
En av eleverna som har skapat sin egen huvudbonad är femteklassaren Josefine Ericsson.
– Den är gjord av väldigt mycket papper och lim, säger hon.
Kommer du att fortsätta använda den i skolan?
– Nej, inte i skolan kanske. Men hemma någon gång ibland.
Alla skolans över 400 elever är inbjudna till aktiviteten. Storängsskolan brukar ha flera olika evenemang och aktiviteter under läsåret. Men under pandemin har mycket av det inte kunnat genomföras. Hattparaden är ett sätt för skolan att komma igång igen med ett större arbete kring samhörigheten.
– Det här är också ett sätt att visa att alla är unika och att alla tillåts vara det. Vill man ha på sig en hatt så har man det och vill man inte så är det okej också. Vi var lite överraskade i morse att det var så många som hade på sig något i år, men det är kanske efterlängtat med något annat än skolarbete, säger Johanna Fritiofsson.