Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vägdirektör ger lugnande besked

FINSPÅNG
- Vi vill möjliggöra tunga transporterna från Finspång
- Det är inte aktuellt att utestänga tunga transporter från Finspång till Norrköpings hamn. Tvärtom är vi angelägna att möjliggöra dessa transporter. Vi vet hur viktiga de är för Finspång, säger vägdirektör Mats Forsgren, Jönköping.

Finspång2002-03-27 00:00
Folkbladets artikel i går om tunga transporter på vägarna oroade och rörde om i grytan både på Vägverket och i Finspångs kommunledning.
Vi referade de synpunkter som Hans Sävenhed från Vägverket i Linköping framförde hos Brukspensionärerna. Sävenhed menade att det blir svårt framöver att upprätthålla vägnätet för tunga transporter. Det skulle till exempel drabba Alstoms frakter av turbiner.
51:an mellan Finspång och Norrköping ska byggas om till tre körfält och mittbarriär. När Hans Sävenhed nämnde det, ställde Gösta Folkestad i Brukspensionärerna frågan hur det skulle påverka transporterna.

<b>Inte stänga ute</b>
Kommunalrådet Stig Andersson, som ägnar mycket tid och kraft åt den här frågan, höll på att sätta morgonkaffet i vrångstrupen när han läste artikeln.
- Jag blev upprörd. Det här är en allvarlig fråga och mycket betydelsefull för Alstom och Finspång, säger Stig Andersson.
Vägdirektör Mats Forsgren kommer med lugnande besked.
- Det är inte alls aktuellt att utestänga transporterna från Finspång till Norrköpings hamn. Tvärtom vill vi möjliggöra dessa.

<b>Finns hinder</b>
- Den nya vägen som ska byggas ovanför Svärtinge får en bredd och höjd som klarar tunga transporter. Vi hade vissa problem med en bro, men det har vi löst. Vi siktar på att börja bygga 2004. Vi jobbar frenetiskt för att hålla den tidsplanen. Gör vi det är vägen klar ett och ett halvt år efteråt.
Mats Forsgren medger att nuvarande sträckningen av riksväg 51 har sina bekymmer. Det förändrade och utbyggda övergångsstället i Svärtinge är ett hinder.
- Men det knepigaste är att komma igenom centrum i Norrköping. Där måste vi hitta en lösning.
- Ambitionen på lång sikt är att kunna förlänga 51:an ända från Örebro och ut till Händelö i Norrköping. Men det projektet ligger nog fem-tio år fram i tiden, säger Mats Forsgren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om