Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vägarbetet som få kommer att märka

Få bilister kommer att märka av vägarbetet, men det har betydelse för kampen mot granbarkborren.

Det rörliga friluftslivet kan märka av vägarbetet, säger Torbjörn Elofson, avdelningschef för skog och mark vid Holmen.

Det rörliga friluftslivet kan märka av vägarbetet, säger Torbjörn Elofson, avdelningschef för skog och mark vid Holmen.

Foto: Gunnar Hagberg

Finspång2022-08-08 19:00

Holmen kommer från mitten av augusti och under september rusta upp 7,5 kilometer skogsbilvägar i området norr om Grosvad, upp mot Lunddalen.

Det här är vägar som i de flesta fall inte trafikeras av vanliga bilister. Ofta sitter det en "motortrafik förbjuden" i början och varning för vägbom. 

– De som kan märka av det är det rörliga friluftslivet, det finns många vandringsleder inom området. Även om man inte går på de här vägarna är det många som korsar dem, säger Torbjörn Elofson, avdelningschef för skog och mark vid Holmen.

undefined
Det rörliga friluftslivet kan märka av vägarbetet, säger Torbjörn Elofson, avdelningschef för skog och mark vid Holmen.

Arbetet är viktigt för ett fungerande skogsbruk och nu i första hand för kampen mot granbarkborren och därefter det vanliga skogsbruket. Vägarna måste vara farbara för de lastbilar som transporterar virket.

– I första skedet kommer arbetet att ske med en avverkningsmaskin, en skördare, som tar bort träd som står för långt ut mot vägen, säger Torbjörn Elofson.

undefined
Skogsvägen upp mot Finntorpet ingår i planen för upprustning.

Enligt skyltar som sitter vid berörda vägar handlar det om träd, fyra meter från körbanekanten.

– I vissa delar kommer en grävmaskin att dikesrensa, på andra delar återvinner en väghyvel grus och hyvlar upp vägen så att den får en bra form, säger Torbjörn Elofson.

Sedan avslutas allt med att de olika sträckorna grusas med mellan 200 och 350 ton per kilometer. Nya kojplatser/uppställningsplatser för personal- och verkstadsvagnar kommer att anläggas och trasiga vägtrummor längs vägarna kommer att bytas ut.

Holmen har också kommit med säkerhetsföreskrifter, bland annat hur nära maskiner man får uppehålla sig.

Karta: Lunddalen Friluftsfrämjande Stuga
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!