Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Vädjar om lägre fart

På väg 215 genom Erstorp och Eliantorp får bilisterna köra 90 kilometer i timmen. Trots att vägen är smal, krokig och att flera bostadshus ligger mycket nära vägen.  - Måste det hända en olycka innan hastigheten sänks? frågar sig Rolf Lindén som bor precis vid 90-sträckan i Erstorp.

Hanna Fransson med barnen Filip Johansson och Wilma Rydhammar hoppas att Vägverket sänker hastigheten förbi busshållplatsen där barnen hoppar på skolbussen.

Hanna Fransson med barnen Filip Johansson och Wilma Rydhammar hoppas att Vägverket sänker hastigheten förbi busshållplatsen där barnen hoppar på skolbussen.

Foto: Anna Lögdberg

FINSPÅNG2008-07-16 03:00
För snart ett år sedan skrev Rolf Lindén till länsstyrelsen och föreslog att de skulle sänka hastighetsbegränsningen till 70 genom Erstorp, ungefär fem kilometer utanför Finspång, i riktning mot Skärblacka. Hans hus ligger mellan två kurvor och sikten är skymd när han ska köra ut på väg 215. - Det är svårt att hinna se bilarna som kör så snabbt förbi när man ska ut, säger han. Dessutom passerar mycket vilt över vägen. Rekordet var 17 hjortar vid samma tillfälle strax bortom huset. Och han har sett många viltolyckor som blivit smitningsolyckor. Länsstyrelsen har meddelat Rolf Lindén att han ska få ett svar under hösten. Många barnfamiljer
Lite längre bort, i Eliantorp bor Hanna Fransson med två barn och sambo. Även där är hastighetsbegränsningen 90. - Här i området bor fem barnfamiljer och många av barnen måste ta skolbussen uppe vid vägen, berättar hon. Hanna Fransson skrev till kommunen för ett par månader sedan och föreslog att hastigheten ska sänkas till åtminstone 70. Dessutom tycker hon att de ska sätta upp ett gatljus precis vid busshållplatsen. Hon väntar fortfarande på ett svar. Även hon har sett älg och rådjur passera och dessutom många cyklister som cyklar Dovern-runt. - På vintern är vägen ishal, och det vet vi som bor här om, men de som inte kommer från trakten kör alldeles för fort. I vintras var det också en dödsolycka här borta, säger hon. Vägverket utvärderar
Väg 215 kommer att utvärderas under hösten och vintern och Magdalena Hägg som är trafiksäkerhetsingenjör vid Vägverket i Linköping tror att hastigheten kommer att sänkas på vägen. - Sträckan genom Erstorp är inte mittseparerad och det vore därför rimligt att sänka till 80 där. Men det tycker inte Hanna Fransson räcker. - Jag tycker det ska vara max 70 här. Fartkameror vore också en bra idé, säger hon. När Vägverket sätter hastighetsbegränsningar tar de hänsyn till utfarter, sidoområden och mittseparationer. Dessutom ser man till mängden oskyddade trafikanter längs vägen vilket till exempel antalet busshållplatser kan visa. Allt detta ska vägas mot framkomligheten på vägen. Vägverket sätter hastigheter på hela vägsträckor, de ser på vägen i sin helhet men ibland kan det vara svårt att bedöma vilka kriterier man ska ta störst hänsyn till, medger Magdalena Hägg. - Vad ska väga tyngst? Våra regelverk är gummiparagrafer så ibland kan det vara svårt att avgöra vad som är viktigast. När Vägverket har satt sin begränsning kan länsstyrelsen gå in och sätta lokala begränsningar. I ett tätbebyggt område beslutar kommunen. Men varken Eliantorp eller Erstorp klassas som tätbebyggda områden enligt Magdalena Hägg på Vägverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om