Utfarterna går före cykelbana
Vägverket vill att Finspångs kommun ska vara med och betala en cykelbana mellan Finspång och Svärtinge.Men kommunen har ett motkrav: Att Vägverket ordnar vettiga utfarter längs 51:an.
Vägverkets samhällsplanerare PO Persson hoppas dock kunna lösa problemen med en gång- och cykelbana längs hela vägen.
- Men vi har inte råd att själva bekosta den. Har man en gemensam kassa går det lite snabbare, säger PO Persson.
Utfarterna viktigast
Vägverket har därför varit i kontakt med företrädare på kommunen. Och de är också positiva.
- Men i samma paket vill ha med utfarterna, som vi tycker är det viktigaste. Det är alltid ett givande och ett tagande, säger kommunalråd Stig Andersson.
Han syftar bland annat på det planerade mittvajerräcket, som Vägverket har som mål att sätta upp när man får råd, om några år. Vajern försvårar för Siemens tunga och breda transporter och för de boende längs vägen.
- Växer vi, som planerat, mot Norrköping så är det jätteviktigt att vi får till bra utfarter, säger Stig Andersson.
Villorna i Melby
Stig Andersson nämner de planerade villorna i Melby som ska göra det attraktivt att bo i Finspångs kommun.
- Projektet i Melby tycker jag måste leva sitt eget liv. Det hör inte till det här projektet, säger PO Persson på Vägverket som är välmedveten om problemen med ett mittvajerräcke. Till exempel att boende kan få lite längre väg till jobbet. En mittvajer är ändå det allra bästa ur trafiksäkerhetssynpunkt.
Motkrav
Kommunens utvecklingschef Hans Lindberg, som är den som hållit i kontakterna med Vägverket, säger att man framfört ett motkrav.
- Ska vi vara med och betala hälften av en cykelbana vill vi ha bra och vettiga anslutningar till vägen, säger Hans Lindberg.
"Lågbudgetprojekt"
Hur mycket en cykelbana mellan Finspång och Kolstad skulle kosta kan ingen svara på i dagsläget. Enligt Vägverket är det inte billigt. Dessutom måste man få loss mark från markägare.
Hans Lindberg är desto mer positiv.
- Det skulle bli ett lågbudgetprojekt, kul att något kan bli det. Man kan nämligen utnyttja stora delar av gamla 51:an, fram till Vistinge. Och här räcker det med enkla åtgärder.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!