Finspång sjönk 51 placeringar, från 2019 till 2020. Utbildningschef Anders Pantzar konstaterar att många, men inte samtliga tio punkter, på Lärarförbundets skolranking går att åtgärda de närmaste åren.
– Tråkigt att det går nedåt, men det mesta som gör att det går nedåt är att våra meritvärden går ned. Vi har lite för låga betyg. Det slår mycket igenom i undersökningen. Många av våra elever får betyg som gör att de är behöriga att söka till gymnasiet. De har lite för låga betyg, säger Anders Pantzar.
Han tillträdde sin tjänst i februari 2020 och är engagerad i "Samverkan för bästa skola" som Nyhems- och Grosvadsskolan som första Finspångsskolor deltar i. Drygt 100 kommuner har varit med i projektet som ska höja resultatet.
– Skolverket har valt ut två skolor i kommunen som det går lite sämre än förväntat för. Dessutom arbetar vi på huvudmannanivå för att förbättra våra resultat.
– Det man gjort är att ta fram en nulägesanalys för att få fram orsakerna. Hur ser det ut? Inte att man känner efter, utan man tar fram konkreta saker, bevis. Så här ser det ut. Då har vi sett att vi behöver jobba med vissa saker. Där har vi skrivit en åtgärdsplan tillsammans med Skolverket. Karlstads Universitet samarbetar nu med oss i Finspångs kommun enligt de åtgärdsplaner som tagits fram på skol- och huvudmannanivå, säger Anders Pantzar.
Han anser att det halvvägs har givit en bättre inblick, även om projektet är långt ifrån klart. Opåverkat av pandemiläget kommer det att vara slutfört juni 2022.
– Det känns som att vi är på väg åt rätt håll. Att vi har medvind och att alla är med nu.
– Vi och våra tjänstemän, jobbar hårt för att vi ska ha ett bra klimat. Vi ska lyssna på lärarna. För både lärare, förskollärare och de som jobbar på skolorna är jätteviktiga för att eleverna ska nå bra resultat. Samtidigt är en del saker i rankingen svårt att påverka som tjänsteman. Som till exempel lärarlönerna. Det vi gör är att fördela de pengar som tilldelats.
Anders Pantzar ser en likhet mellan Finspång och Mosstorpsskolan i Skärblacka som han varit verksamhetschef för.
– Det var lite av samma bruksmentalitet. Eleverna där hade hög behörighet men låga betyg. Elever idag kan inte efter skolan gå direkt till ett jobb, se som finns idag är för avancerade. Ändå finns det en mentalitet som hänger kvar, som vi måste jobba med på alla plan.