Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Utan telefon i sju dagar: "Jag är helt avskärmad"

Finspångsbon Orvell Jordes telefon har varit ur funktion i sju dagar och fortfarande har Vattenfall, som står för hans fasta telefoni, inget svar att ge honom. - Jag är helt avskärmad, säger Orvell.

Foto: Wiman Matilda

FINSPÅNG2007-11-28 00:17
Sista samtalet 86-årige Orvell Jorde ringde innan telefonen slutade fungera var på onsdagen för en vecka sedan. När han lyfte telefonen på torsdagen kom ingen signal.- Då kontaktade jag både Telia och Vattenfall. Hos Telia sa de bara att jag inte hade något abonnemang hos dem och att de inte kunde hjälpa mig, på Vattenfall var de helt oförstående av problemet och trodde inte att det var hos dem felet låg, säger Orvell Jorde.Problemfritt tidigare
Orvell Jorde berättar att han bytte abonnemang för flera år sedan till Vattenfall och fram tills nu har hans telefoni fungerat utan problem.- Men det verkar vara kaos hos telefonoperatörerna eftersom de inte kan säga vems fel det är, säger Orvell.Han säger att det inte är lätt att vara utan telefon i den tid vi lever i.- Förr i tiden klarade man sig ju, men nu är det svårt. Om det skulle hända något och jag skulle behöva larma går det inte, säger Orvell.86-årige Orvell har ingen mobil eftersom han har svårt att se de små knapparna.- Men nu har det kommit en ny modell med stora knappar så jag ska skaffa en nu i veckan. Det är klart att det är bra med mobil men egentligen ska man ju inte behöva ha två telefoner för att klara sig, säger han.När Folkbladet ringer Vattenfall är de helt ovetande om problemet med Orvells telefon. Missad felanmälan
Trots att han har ringde Vattenfall på torsdagen, för sex dagar sedan, har ingen felanmälan antecknats i Vattenfalls register.- Vi vet inte varför telefonen inte fungerar, säger Gugge Sandin, informatör på Vattenfall.Efter att hon har kollat upp Orvell Jordes abonnemang står det klart att telefonen inte är avstängd av något administrativt skäl så som obetalda fakturor eller några andra missförstånd.- Jag ska se till att telefontekniker kollar upp vad det är som har hänt med kundens telefon, säger Gugge Sandin.Fortsatt väntan
Då det var oklart om Vattenfall hade tillgång till några tekniker i Finspång som kunde lösa problemet omgående tvingas Orvell vänta ännu en dag innan han får svar på vad som har hänt med hans telefonlinje.- Det är tur att jag har min cykel så att jag kan ta mig till dem jag behöver ringa, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om