Vem har inte börjat renovera ett rum eller ett hus och upptäckt fler fel och brister som måste åtgärdas?
– Det är lite samma sak med gamla broar, säger Magnus Djerf, från Trafikverket.
Ni kanske har sett att det pågår ett arbete på järnvägsbron som löper parallellt med Bergslagsbron i centrala delarna av Finspång. Järnvägsspåret används för transporter till och från industriområdet, i huvudsak till SSAB och Gränges.
Under de båda broarna flyter Skutbosjön, eller Skuten som den heter i folkmun.
– Vi kontrollerar broarna som Trafikverket ansvarar för med jämna mellanrum. Vi tog prover på stålet, som är från 1963, och skickade på analys och det såg okej ut. Det var dags att rostskyddsbehandla och måla stålet. Vi har också bytt ut några bultar som var avrostade, berättar Magnus Djerf.
Entreprenören NCC, som vann upphandlingen om det här arbetet, ska också montera isskydd på fundamenten för att motverka skador.
– Det är nästa delmoment vi ska fortsätta med nu när målningen är klar. Då tar vi in dykare eftersom en del av plåtarna som utgör isskyddet är under vattenytan, säger Dennis Blom, platschef från NCC.
Järnvägsbron är byggd 1919 och under arbetets gång har det visat sig att det kan dölja sig allvarligare brister än vad Trafikverket räknade med från början.
– Vi hade planerat att göra en del betongarbeten. När vi tvättade rent bron såg vi fler och större sprickor som vi inte hade räknat med. När fundamenten tillverkades för mer en 100 år sedan, användes inga armeringsjärn, vilket gör hela konstruktionen mer känslig. Området mellan bron och marken kallar vi för grusskifte, det är där vi förmodligen måste sätta in åtgärder, förklarar Magnus Djerf.
Vilket innebär?
– Det pågår en utredning som en konsult ansvarar för, som ännu inte är klar. Beroende på vad som måste göras, så måste vi stänga av bron för godståg i två till tre veckor. Tanken var att det här projektet skulle vara klart nu i oktober, men måste vi göra större ingrep så kan det ta tills slutet av mars nästa år. Vi är lite oroliga för att en mur ska ge med sig, därför gör vi mätningar varje vecka för att säkerställa att det inte händer något dramatiskt, säger Magnus Djerf.
Som att ett tåg åker ner i sjön?
– Det får absolut inte hända och kommer inte att hända, poängterar Magnus Djerf.
Är det ett komplicerat arbete?
– Det beror på. När vi ser vad utredningen visar kan vi bedöma omfattningen på arbetet, säger Dennis Blom.
Ett annat problem som inte är nytt är att ungdomar som ska till och från Bildningen, där både Curt Nicolingymnasiet och Bergska gymnasiet huserar, använder järnvägsbanken som gångstråk.
– Det är allt annat än bra ur säkerhetssynpunkt. Det tar lång tid att få stopp på ett tungt godståg med många vagnar, säger Magnus Djerf.
I nästan samma sekund som han säger det, kommer två grabbar traskandes på spåret. Magnus tillrättavisar dem och de tar en annan väg.
– Det är ett jätteproblem med spring på området. Vi vill inte att någon ska skada sig. Vi har också haft inbrott och inbrottsförsök i vår barack på området. Vi gör vad vi kan för att förhindrar detta, säger Dennis Blom.
Kostnaden för hela projektet handlade till en början om 2,2 miljoner kronor.
– Vad det landar i när det tillkommer mer arbete går inte att säga just nu. Men det är heller inte ovanligt att kostnaden blir dyrare när gamla broar ska renoveras, säger Magnus Djerf.