Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Upptäckten: Större sprickor försenar arbetet med bron

Arbetet med den gamla järnvägsbron visade sig vara mer komplicerat än vad Trafikverket hade räknat med. "Det finns allvarliga brister som måste åtgärdas", säger projektledaren Magnus Djerf.

Magnus Djerf, från Trafikverket, och Dennis Blom, från NCC, förklarar vad som måste åtgärdas på järnvägsbron i centrala Finspång som byggdes 1919.

Magnus Djerf, från Trafikverket, och Dennis Blom, från NCC, förklarar vad som måste åtgärdas på järnvägsbron i centrala Finspång som byggdes 1919.

Foto: Mikael Grip

Finspång2023-10-12 11:30

Vem har inte börjat renovera ett rum eller ett hus och upptäckt fler fel och brister som måste åtgärdas?

– Det är lite samma sak med gamla broar, säger Magnus Djerf, från Trafikverket. 

Ni kanske har sett att det pågår ett arbete på järnvägsbron som löper parallellt med Bergslagsbron i centrala delarna av Finspång. Järnvägsspåret används för transporter till och från industriområdet, i huvudsak till SSAB och Gränges. 

Under de båda broarna flyter Skutbosjön, eller Skuten som den heter i folkmun.

– Vi kontrollerar broarna som Trafikverket ansvarar för med jämna mellanrum. Vi tog prover på stålet, som är från 1963, och skickade på analys och det såg okej ut. Det var dags att rostskyddsbehandla och måla stålet. Vi har också bytt ut några bultar som var avrostade, berättar Magnus Djerf.

undefined
Järnvägsbron över Skuten har målats om med rostskyddsfärg. Allvarliga sprickor har hittats i konstruktionen som nu måste åtgärdas och försenar projektet.
undefined
Stålet på järnvägsbron har målats med rostskyddsfärg.

Entreprenören NCC, som vann upphandlingen om det här arbetet, ska också montera isskydd på fundamenten för att motverka skador.

– Det är nästa delmoment vi ska fortsätta med nu när målningen är klar. Då tar vi in dykare eftersom en del av plåtarna som utgör isskyddet är under vattenytan, säger Dennis Blom, platschef från NCC.

Järnvägsbron är byggd 1919 och under arbetets gång har det visat sig att det kan dölja sig allvarligare brister än vad Trafikverket räknade med från början.

– Vi hade planerat att göra en del betongarbeten. När vi tvättade rent bron såg vi fler och större sprickor som vi inte hade räknat med. När fundamenten tillverkades för mer en 100 år sedan, användes inga armeringsjärn, vilket gör hela konstruktionen mer känslig. Området mellan bron och marken kallar vi för grusskifte, det är där vi förmodligen måste sätta in åtgärder, förklarar Magnus Djerf.

undefined
Just nu är det en spänd väntan för byggherren Trafikverket och entreprenören NCC på vad utredningen om skadorna på järnvägsbron innebär.

Vilket innebär?

– Det pågår en utredning som en konsult ansvarar för, som ännu inte är klar. Beroende på vad som måste göras, så måste vi stänga av bron för godståg i två till tre veckor. Tanken var att det här projektet skulle vara klart nu i oktober, men måste vi göra större ingrep så kan det ta tills slutet av mars nästa år. Vi är lite oroliga för att en mur ska ge med sig, därför gör vi mätningar varje vecka för att säkerställa att det inte händer något dramatiskt, säger Magnus Djerf.

Som att ett tåg åker ner i sjön?

– Det får absolut inte hända och kommer inte att hända, poängterar Magnus Djerf.

Är det ett komplicerat arbete?

– Det beror på. När vi ser vad utredningen visar kan vi bedöma omfattningen på arbetet, säger Dennis Blom.

undefined
Längst bort på bilden syns Bildningen där både Curt Nicolingymnasiet och Bergska gymnasiet huserar. Många elever använder banvallen som gångstråk, vilket kan vara direkt livsfarligt.
undefined
Klart budskap från Trafikverket.

Ett annat problem som inte är nytt är att ungdomar som ska till och från Bildningen, där både Curt Nicolingymnasiet och Bergska gymnasiet huserar, använder järnvägsbanken som gångstråk.

– Det är allt annat än bra ur säkerhetssynpunkt. Det tar lång tid att få stopp på ett tungt godståg med många vagnar, säger Magnus Djerf.

I nästan samma sekund som han säger det, kommer två grabbar traskandes på spåret. Magnus tillrättavisar dem och de tar en annan väg.

– Det är ett jätteproblem med spring på området. Vi vill inte att någon ska skada sig. Vi har också haft inbrott och inbrottsförsök i vår barack på området. Vi gör vad vi kan för att förhindrar detta, säger Dennis Blom. 

undefined
Magnus Djerf, Trafikverket, och Dennis Blom, NCC, framför järnvägsbron som nu renoveras.

Kostnaden för hela projektet handlade till en början om 2,2 miljoner kronor.

– Vad det landar i när det tillkommer mer arbete går inte att säga just nu. Men det är heller inte ovanligt att kostnaden blir dyrare när gamla broar ska renoveras, säger Magnus Djerf. 

Sju företag la anbud

Den statliga myndigheten Trafikverket fick in sju anbud när projektet upphandlades. Lägsta budet var på strax över två miljoner kronor och det högsta 12,5 miljoner kronor. Bygg- och fastighetsföretaget NCC vann upphandlingen. 

Arbetet med att renovera järnvägsbron startade 14 augusti. 

Eftersom allvarliga sprickor upptäckts i den bärande konstruktionen är det idag svårt att säga när allting är klart.

Järnvägsbron används för transporter till och från SSAB och Gränges. 

Karta: Finspång
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!