Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Uppmaningen till bilisterna: Respektera rödljuset

Många bilister respekterar inte trafikljusen när det tunga godståget ska passera vägen. "Det är som att bilisterna tar sats för att hinna över", säger lokföraren Joakim Öhman.

Under 2020 rapporterades 125 tillbud vid plankorsningarna i Finspång där godståg passerar. "Det är en olustig känsla inför varje passering", säger lokföraren Joakim Öhman.

Under 2020 rapporterades 125 tillbud vid plankorsningarna i Finspång där godståg passerar. "Det är en olustig känsla inför varje passering", säger lokföraren Joakim Öhman.

Foto: Mikael Grip

Finspång2021-01-25 09:30

Det finns fyra plankorsningar i Finspång, där godståg med vagnar passerar flera gånger per dag. Dessa ligger utmed Bergslagsvägen, Slottsvägen, Norrmalmsvägen och Kanalgatan. Den mest utsatta är den vid Bergslagsbron. 

– Det är en olustig känsla inför varje passering. Många bilister chansar och kör mot rött ljus trots att vi är på väg. Vår upplevelse är att det är vi som måste se upp för bilarna och lämna företräde, istället för tvärtom, säger lokföraren Joakim Öhman, minuterna efter att han levererat flera tågvagnar med stålrullar till SSAB på industriområdet.

undefined
"Många bilister chansar och kör mot rött ljus trots att vi är på väg", berättar lokföraren Joakim Öhman.

Under 2020 registrerades 125 tillbud bara i Finspång, hos Green Cargo, logistikföretaget som ansvarar för tågtransporterna.

– Vi har stora problem med att fordon inte respekterar rödljus. Till viss del gäller det även gående och cyklister. Det är många gånger som det har varit nära att det inträffat allvarliga olyckor och lokförarna måste bromsa in så mycket de kan, berättar Mari Green, gruppchef Green Cargo i Norrköping.

Just vid den här passeringen väger lok och vagnar cirka 600 ton. Dessutom är det lite uppförsbacke mot vägen för det tunga ekipaget.

– Ska vi stanna så tar det nästan två tåglängder, eller 30 meter, innan vi får stopp på det hela och då kan det vara försent. Det är som att bilisterna tar sats för att hinna över, trots att de ska stanna vid rödljus. Även om det inte hänt någon allvarlig olycka på flera år, så har det varit nära många gånger, förklarar Joakim Öhman.

undefined
"Det är alldeles för många gånger som det varit nära att det inträffat allvarliga olyckor och lokförarna måste bromsa in så mycket de kan", berättar Mari Green, gruppchef Green Cargo i Norrköping.

Högst upp på önskelistan står bommar som stoppar bilisterna från att passera.

– Det verkar vara det enda som biter. Vi kan stanna och tuta och göra allt möjligt, men det spelar ingen roll när bilisterna inte gör sin del, säger Mari Green.

Enligt kommunens beräkningar passerar i snitt 5 400 fordon Bergslagsbron på ett dygn.

– Det är förstås inte bra som det är nu och kommunen måste titta vidare på det här problemet. Vi har gjort en del åtgärder, som till exempel siktröjning och satt upp tavlor med överstorlek för att bättre synliggöra att det kan komma tåg, säger Joakim Joge, trafikplanerare på Finspångs kommun.

undefined
"Det kan jag inte svara på just nu och jag vet inte vad en sådan lösning skulle kosta", säger Joakim Joge, trafikplanerare på kommunen, på frågan om bommar skulle kunna vara en lösning.

Kan det bli bommar?

– Det kan jag inte svara på just nu och jag vet inte vad en sådan lösning skulle kosta, säger Joakim Joge, innan den höga signalen drar igång och rödljusen tänds igen. 

Bilisterna stannar den här gången och tåget kan passera. 

Karta: Bergslagsvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!