Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Pandemin ställer till det inför gymnasievalet

När öppet hus och prova-på dagar ställs in kan det bli svårare för blivande gymnasieelever att välja skola. Tipset från Malin Fritiofsson på Bergska gymnasiet är att inte lockas för mycket av skolornas intensiva marknadsföring.

Malin Fritiofsson är kommunikatör på Bergska gymnasiet och hon upplever att skolornas marknadsföring till eleverna kan vara ganska intensiv.

Malin Fritiofsson är kommunikatör på Bergska gymnasiet och hon upplever att skolornas marknadsföring till eleverna kan vara ganska intensiv.

Foto: Emilie Jurak

Finspång2022-02-01 14:00

I februari är det dags för högstadieelever att göra sitt gymnasieval. Öppet hus, prova-på dagar och mässor hjälper eleverna att välja skola och program, men i år har det mesta fått ställas in. Bergska gymnasiet planerade ett öppet hus den 18 januari, men stoppades av restriktioner.

– Det är så klart tråkigt att vi inte kan träffa alla ungdomar fysiskt, men för oss var det viktigt att ta ansvar och ställa om, berättar Malin Fritiofsson, kommunikatör på Bergska gymnasiet.

undefined
På Bildningen befinner sig Curt Nicolin gymansiet och delar av Bergska Gymnasiet.

Har distansen påverkat söktrycket till Bergska gymnasiet?

– Svårt att avgöra. Förra läsåret såg vi inte någon jättestor skillnad i söktrycket trots att gymnasiemässan och öppet hus blev inställt. Vi har hunnit delta på gymnasiemässan och haft en gymnasiedag där alla årskurs nio från Finspång har varit på besök, så vi hoppas att många har hunnit skaffa sig en bra bild av oss, säger Malin Fritiofsson.

undefined
Malin Fritiofsson är kommunikatör på Bergska gymnasiet och hon upplever att skolornas marknadsföring till eleverna kan vara ganska intensiv.

För att framtida elever ska få en bild av utbildningen läggs information och kampanjer ut på sociala medier.

– Jag kan dock tycka att det vore bra om alla skolor tonade ner sin marknadsföring, då den kan vara ganska intensiv. Det är inte alltid lätt för en elev på grundskolan att se igenom skolornas budskap där förmåner och annat marknadsförs mer än utbildningskvalité. Jag tror att många lockas av budskap som i slutändan leder till att de valt en skola och ett program som egentligen inte matchar deras behov och framtidsdrömmar, säger Malin Fritiofsson.

undefined
Golvet i Ica Maxi arena fylls av åttonde- och niondeklassare under gymnasiemässan. Här en bild från 2019.

I en undersökning från 2020, som gjordes av gymnasium.se, tyckte nästan hälften av eleverna som deltog att det var svårt att hitta information om gymnasievalet under pandemin, särskilt när öppet hus-tillfällena ställdes in.

– Visst påverkar det elevernas förmåga till att göra ett väl underbyggt val till gymnasiet, säger Marina Palm, studie-och yrkesvägledare på Grosvadsskolan.

undefined
Marina Palm, studie- och yrkesvägledare, berättar att de flesta elever har i år fått ta del av gymnasiemässor och kan bilda sig en uppfattning om de olika skolorna som de har att välja på.

Gymnasiemässan genomfördes den 13 november och eleverna fick prata med representanter från olika gymnasieskolor. Flera hann anordna öppet hus innan restriktionerna kom i januari.

– Våra elever väger in allt från skollokaler till bemötande, därefter brukar de flesta vara redo för att söka till gymnasiet. Min och elevernas förhoppning är att restriktionerna ändras, så att det går att genomföra prova-på dagarna innan omvalsperioden är slut, säger Marina Palm.

Karta: Finspång
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!