Statistiken visar på cirka 200 bokade besök om året. Av dessa brukar 25– 30 personer senare också vilja ha regelbunden kontakt.
– Generellt kan vi nog säga att antalet skuldsatta i Finspång och deras skulder har ökat. Jag vet att hyresvärdar och Kronofogden tipsar om vår verksamhet och vi finns med på Konsumentverkets hemsida, säger Sarah.
– Jag möter många skuldsatta som tidigare har kunnat hantera sina skulder, men nu är läget ohanterbart, utvecklar Helena.
Pratar vi om ett tabubelagt ämne?
–Ja, jag tror att det uppfattas som lite "skämmigt" att kontakta oss eller att vi ska skälla ut dem för situationen som uppstått. Att komma hit är inte som att vara med i Lyxfällan på teve. När vi väl börjar prata är det inte så pinsamt längre, fortsätter Helena.
Budget- och skuldrådgivarna informerar personerna att alltid tänka efter HEM-modellen, hyra el och mat. De träffar ofta uppgivna besökare som står undrande över hur skulderna ska lösas. Personerna vet helt enkelt inte i vilken ände de ska börja.
– Vi vill verkligen trycka på hur viktigt det är att betalat hyran och elen trots att skulderna är tunga poster att reda ut, säger Helena.
Båda hävdar att om man inte kan betala räkningarna ska hyresvärd och elbolag omedelbart underrättas om den uppkomna situationen.
– Berättar man inte hur läget är för elbolag och hyresvärd kan elen stängas av och man riskerar även att bli avhyst från lägenheten.
Sarah förklarar att en del personer hon möter felaktigt tror att dålig ekonomi och skulder är någonting som man enkel löser.
– Att få ekonomin i balans är ett långsiktigt arbete. Första steget är att sluta skuldsätta sig mer. Det är ingen lätt uppgift men vi upplever att när människor lyckas ta kontroll över utgifterna så börjar de även må bättre, förklarar Helena.
Kommunstyrelsen har beslutat att skjuta till 670 000 kronor för en ny tjänst som budget- och skuldrådgivare. Enligt analysen anses behovet stort. Finspång går emot trenden och är en av 46 kommuner där andelen invånare med skulder ökat hos Kronofogden för 2022.
– Det vi arbetar med ger effekt och gör skillnad oavsett om det sker med rådgivning på telefon eller handlar om flera fysiska möten. Händelser som har varit tidigare kan vi inte göra så mycket åt. Vi måste istället titta framåt, säger Helena Berg.