Bergskaeleverna Amilia Vilu, Love Jönsson och Manila Abdal Shkor har startat UF-företaget Finspång Loppis UF. Affärsidén är att anordna loppisar i Finspång med syfte att främja hållbarhet och cirkulenter (personer som ägnar sig åt hållbar konsumtion, företrädesvis genom återvinning).
– Inflationen är hög och många har det kämpigt ekonomiskt. Det finns folk som har mer saker än de behöver. Vi vill lyfta att det går att hitta billiga saker, med bra kvalité, det gynnar både samhället och hållbarheten, säger Amilia Vilu.
De 18-åriga tjejerna påpekar att många har en hel del saker hemma som aldrig används.
– Man behöver inte köpa nytt hela tiden, det går att återanvända saker, säger Love Jönsson.
Startskottet för företagssatsningen blir en loppisdag på Viberga den 4 november, som sker i samarbete med Coop Finspång och Ge för livet.
– Vi uppmuntrar alla cirkulära initiativ. Det finns en medvetenhet hos dagens ungdomar, som är både nutidens och framtidens konsumenter, säger Anna-Carin Abrahamsson, butikschef, Ge för livet, som ska hålla ett föredrag om hållbar konsumtion i samband med den aktuella dagen.
Nyligen prisades Ge för livet på nya näringslivsgalan och utsågs till årets hållbara företag och årets butik i Finspång.
– Jätteroligt och ett erkännande för att få bort "loppisstämpeln". Vi är en butik och vill ha butikskänsla i våra lokaler, säger Anna-Carin.
Ett 20-tal loppisaktörer har anmält sig till premiärloppisdagen, som hålls i Stora Coop Vibergas galleria.
– Coop tycker hållbarhet är superviktigt och det är något vi jobbar med dagligen. Styrkan med en liten ort är också att det är lätt att samarbeta, säger Malin Fritiofsson, marknadsansvarig, Coop Finspång.
– På en liten ort är det viktigt att inte se sig som konkurrenter, utan hur vi kan bidra och samarbeta. Det är rätt att ha en loppisdag på en handelsplats för att normalisera second hand och den cirkulära konsumtionen, säger Anna-Carin Abrahamsson.
Ungdomarna planerar att ha fler loppisdagar på olika platser.
– Vi tänker vara vid Bildningen vid nästa tillfälle och kommer även vara vid andra platser. Second hand ökar mer och mer och vi vill få fram fler cirkulenter än konsumenter, konstaterar Manila Abdal Shkor.