– Att ha en fin stund med familjen ska varken behöva kosta så mycket pengar, kräva en lång bilresa eller förberedas i veckor, säger Jensine Svensson.
De tre ekonomieleverna Jensine Svensson, Gustav Eriksson och Arvid Malm driver UF-företaget, som ska gynna familjer och göra nytta för samhället.
– Vårt koncept går ut på att vi säljer boxar fylld med allt från aktiviteter och gåvor till recept för både mat och bak för att kunna skapa kvalitetstid med familjen, berättar vd Jensine Svensson.
En prenumeration på Helgboxen ger familjer en låda med aktiviteter en gång i månaden. Exakt vad det är man får är en överraskning för köparen fram till boxen kommer hem.
– Boxen består av flera olika delar, men exakt vad som kommer avslöjar vi inte. Vi hoppas så många som möjligt vill testa vår produkt och vi garanterar roliga, mysiga och spännande aktiviteter, förklarar Jensine.
Idén kom till Jensine under sommarlovet och hon bestämde sig för att starta företaget när kursen tog fart.
– Jag funderade på vad jag ville göra och uppmärksammade att det finns ett återkommande problem i många familjer, att de vill hitta på saker tillsammans, men att inspirationen tar stopp. När jag sedan fortsatte att fundera så kom jag även in på problemet att allt fler familjer lägger mycket tid framför olika skärmar. Då ville jag göra något för att minska på den tiden och höja kvalitén på umgänget, förklarar hon.
Eleverna Gustav och Arvid hade till en början egna idéer till ett företag, men gillade Jensines koncept och blev en del av företaget.
– Vi ser fram emot att få komma igång och leverera boxarna och dra igång rörelsen i Finspång, säger Arvid Malm.
Det lokala näringslivet får sig en knuff framåt av företaget då de sponsras och samarbetar med lokala företag i Finspång.
– Man hör jämt att många klagar på att det inte finns saker att göra i Finspång och det upplevde vi också när vi var yngre. Nu har vi mer koll på alla aktiviteter som finns att göra och vi vill öppna upp ögonen för andra Finspångare, förklarar Arvid Malm.
Helgboxen UF har påbörjat sin försäljning och sista helgen i oktober åker de första boxarna ut till familjer runtom i Finspång.
– Vi har många samarbeten med företag så som Medley, ICA och andra lokala näringsidkare. Det är värdefullt för oss och för familjerna, säger Jensine Svensson.