Turistbroschyren klar
Årets turistbroschyr för kommunen är nu klar. Nytt för i år är att den kommer att distribueras till alla hushåll i Finspång.
Christer Öjring, kultursekreterare, och Richard Widén, näringslivschef, visar den turistbroschyr som i år även kommer att distribueras till hushållen i Finspång. FOTO: TITTI OLOVSSON
Foto:
- Vi gör det här utifrån den marknadsföringsplan som antagits där man sa att man ska börja jobba på hemmaplan. Vi vill att de som bor här ska turista här och börja inse hur mycket bra saker det finns här, säger kommunens näringslivschef Richard Widén.
Broschyren börjar distribueras till hushållen på fredag, några kommer också att få den nästa vecka.
Att skicka ut broschyren till hushållen kostar cirka 12 000 kronor.
- Det är väl använda pengar, tycker Richard Widén.
Nytt format
Förra året hade turistbroschyren A4-format, men i år har den gjorts mindre.
- Vi har fått synpunkter på att det var svårt att hantera en A4-broschyr, förklarar kultursekreterare Christer Öjring.
Tidigare har broschyren funnits på svenska, tyska och engelska. Så är det visserligen även i år, men den här gången finns översättningar till tyska och engelska i samma broschyr som den på svenska. Nytt är också att det finns en karta över centrala Finspång i broschyren.
Olika aktiviteter
Innehållet i broschyren är i övrigt detsamma som tidigare. Här presenteras kommunens industrihistoria med exempelvis Louis De Geer, Hällestad storgruva och Häfla hammarsmedja. Här beskrivs tystnaden och lugnet i naturen med exempelvis fiske som en aktivitet. Några av de stora sommarevenemangen i kommunen, som Medeltidsdagen och Bergslagsnatta presenteras också. Sankta Maria kyrka och glas och hantverk i Rejmyre är annat som ska locka turisterna till kommunen. Ett telefonregister med nummer till olika sevärdheter, restauranger och boenden avslutar broschyren.
Totalt har turistbroschyren tryckts i 35 000 exemplar.