Camilla Boström startade verksamheten på Norrmalm 2017 och i slutet av 2019 öppnade hon butiken på Bergslagsvägen.
Med lokalproducerat i fokus, satsningar på kafé och Finspångs första obemannade livsmedelbutik var förhoppningen att bygga upp en stabil verksamhet.
– När restriktionerna föll så föll efterfrågan på bröd och andra varor. 80 procent av stamkunderna försvann under hösten, det var jättekonstigt. När människor återgick till arbetslivet fanns det inte plats i livspusslet för att hinna besöka specialbutiker. Finspång slutade helt att handla här, säger hon.
Kombucha, surdegsbröd och surkål har varit bärande produkter i utbudet.
– Jag sålde kaféet och tänkte göra en nystart med satsningen på obemannade butiken, men det blev inte bättre. Jag fick likviditetsproblem och märkte att jag varken hade energi eller finanser för att genomföra affärsplanen.
Camilla påpekar att det som mobiliserats för att finansiera en nystart åts upp av kostnadsökningar.
– Det var prishöjningarna på te, socker, frukt, grönsaker, nya flaskor, papper/etiketter och inte minst el – fördubblade elräkningar i vår kylintensiva verksamhet – och bränsle som gjorde att kalkylen inte gick ihop.
Hon insåg att det inte fanns förutsättningar för någon nystart.
– Bryggeriet ligger ute till konkursförsäljning och all utrustning ska säljas. Kunder som har blivit inspirerade och förstått betydelsen av den här maten och drycken, har tackat för den här tiden. Det värmer i hjärtat.
Kundrelationerna lyfts fram.
– Det har varit många trevliga möten, jag har sett det bästa av Finspång. Att starta upp under pandemin blev övermäktigt, men jag ser det som en bra erfarenhet.
Engagemanget för hälsosam mat och självförsörjning är lika starkt.
– Jag ska inte sluta fermentera, men det kan bli mer som en hobby. Det här är framtidens mat, men det krävs en större marknad, menar Camilla.
Vad ska du göra istället?
– Jag återgår nog till mitt tidigare yrkesliv inom projektledning eller verksamhetsutveckling, men jag har även sökt vidareutbildningar inom innovation, hållbarhetsanalys och hållbar affärsutveckling, betonar 54-åringen.
Senaste åren summeras som både jobbiga och roliga.
– Jag jobbar gärna hårt och testar det jag tror på, funkar det inte får man gå vidare, konstaterar Camilla Boström.