I trafikutredningen som Region Östergötland och Östgötatrafiken färdigställt under sommaren har man tittat närmare på Finspångs tätort. Under flera år har det funnits en linje (187) som trafikerat Mellangrind till och med Grosvad samt en anropsstyrd linje (188). Båda de två linjerna läggs ned till juni 2022 och ersätts med två nya linjer.
– Vi såg att vi kunde göra om och göra det bättre och vi har haft en tät dialog med Finspångs kommun. Vi tror verkligen på Finspång och att man från kommunens håll har en målsättning att bli fler invånare gör att vi vill satsa på kollektivtrafiken, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.
De två nya linjerna blir 181 och 182. I utredningen har man tittat på samtliga bostadsområden i Finspångs tätort, var folk bor och var de jobbar. Tre områden i Finspång som inte tidigare haft fast kollektivtrafik kommer nu att få besök av linjetrafiken: Nyhem, Viggestorp och Torstorp.
– Det är områden som kommunen planerar att utveckla i framtiden och vi har även velat komplettera med andra hållplatser än de som trafikeras av den regionala kollektivtrafiken, säger Mattias Näsström.
Linje 181 kommer vara huvudlinje och trafikera Torstorp, Viggestorp, Högby, Centrum, Östermalm, Hårstorp, Viberga och Dunderbacken. Linje 182 blir en kompletterande linje och kommer köra Mellangrind, Högby, Nyhem, Centrum, Grosvad, Östermalm, Hårstorp, Dunderbacken. Tidtabellen förlängs även morgnar och kvällar samt utökas till veckans alla dagar.
Tidigare har man dragit in på tätortstrafiken i Finspång, varför ökar man på det nu och hur länge kommer den här satsningen att sträcka sig?
– Vi tror som sagt på Finspång och vi ser att sättet man reser på har förändrats i Finspång. Angående framtiden så kan jag inte lova något, men vi kommer inte att kunna göra några större förändringar i grundförutsättningarna när det gäller den planerade trafiken från år 2022-2024 eftersom det är andra företag som kör åt oss genom upphandlingar. Men min förhoppning är att de här ändringarna kommer att påverka utvecklingen positivt och att vi kan utveckla kollektivtrafiken mer efter hand.
– När det gäller nya tider och nytt utbud så måste man även ge det lite tid innan det kan utvärderas. Så vi får nog ge det ett par år åtminstone.