Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Transportenheten billigast

Transportenheten är billigast när det gäller skolskjutsar sett till snittkostnaden per kilometer.  Det visar underlag från kommunstyrelsekontoret.

Sven-Olof Carlberg företräder fackförbundet Kommunal sektion 15 i Finspång och är upprörd att politikerna lägger ut de samhällsbetalda resorna på offentlig upphandling.         Foto: Carolina Nilsson

Sven-Olof Carlberg företräder fackförbundet Kommunal sektion 15 i Finspång och är upprörd att politikerna lägger ut de samhällsbetalda resorna på offentlig upphandling. Foto: Carolina Nilsson

Foto: Nilsson Carolina

FINSPÅNG2008-12-17 03:00
Ikväll tar kommunfullmäktige beslut i frågan om samhällsbetalda resor. Majoriteten vill att kommunen inte ska bedriva samhällsbetalda resor i egen regi. Samtidigt presenteras nu uppgifter som visar att kommunens transportenhet är billigast i frågan om skolskjutsar. Lägre snitt
En jämförelse med de övriga två entreprenörer som i dag står för skolskjutsar visar att transportenheten har en snittkostnad per kilometer på 38 kronor, medan Hällestabuss ligger på 70 kronor och LA Buss på 41 kronor. - Det är anmärkningsvärt att de kan köra så mycket billigare. Politikerna påstår ju att det här kan skötas så mycket bättre och billigare, med de här siffrorna visar ju att det inte är så, säger Sven-Olof Carlberg, företrädare för Kommunal. "Känns bra"
- Det är det vi hävdat hela tiden. De här siffrorna har vi efterlyst länge. Det är klart att känns bra att vi fick rätt, men det kommer inte hjälpa utan de kommer ju att fatta det här beslutet ändå, säger Lars Johansson, chef för transportenheten. Jämförs däremot snittkostnaden per elevkilometer blir resultatet ett annat. Det snittet beaktar hur många elever som ryms i varje fordon. "Helt irrelevant"
- Men hur dyrt det är per elevkilometer är inte relevant. Det blir lite slumpmässigt vilka turer man tittar på. Vissa turer är det kanske bara fyra passagerare som åker. Det är arbetskraften och fordonen man måste se till, menar Sven-Olof. Lars Johansson instämmer i resonemanget. - Man kan möjligtvis jämföra Hällestabuss och LA Buss som båda har större bussar men det går inte att jämföra med oss som bara har små fordon. "Irrelevant
- Det är helt irrelevant. Den här jämförelsen har man aldrig ens pratat om förut och att de tagit fram det här snittet per elevkilometer är bara ett sätt att rättfärdiga det dumma avtalet med Hällestabuss. Kommunstyrelsekontoret vill rädda sitt eget ansikte, säger Lars Johansson.
Hällestabuss 70 kr - 13 kr Transportenheten 38 kr - 11 kr LA Buss 41 kr - 6 kr
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om