Efter Siemens brev till länsstyrelsen och Trafikverket i höstas, har synpunkterna kommit tillbaka från Finspångs kommun, polis och Trafikverket.
Nu är det länsstyrelsens jurister som tittar på ärendet. Blir det ett förslag om hastighetssänkning, ska ärendet ut på en ny remissrunda före beslut.
Det är länsstyrelsen som har rätt att ta beslut om hastighetsändring.
Ombyggnader hamnar på Trafikverkets bord. Där råder det få tvivel på hur den kritiserade korsningen norr om Svärtinge ska förbättras.
– Det första steget är att det kommer bli en hastighetssänkning kopplat till korsningen på 51:an. Jag kan tro att det är det som håller på att hanteras. Det skulle förvåna mig mycket om man inte tar det som ett första steg, säger samhällsplanerare Peter Linnskog på Trafikverket.
Att bygga en cirkulationsplats skulle bli en flaskhals på trafikflödet. Dryga 9 000 bilar passerar varje dygn på riksväg 51.
– Samhällsekonomiskt värderas framkomligheten mycket högt, säger Peter Linnskog.
Trots de två olyckorna i februari, räknas t-korsningen vid Kolstad som trafiksäker.
– Tvärtom är det väldigt få incidenter. Vi har ett regelverk att förhålla oss till, den här korsningen uppfyller med råge alla krav, säger Peter Linnskog.
Finspångs kommun har betonat vikten att bibehålla trafikflödet till länsstyrelsen, men vill se en fysisk förbättring.
– Ett avkörningsfält skulle vara att rekommendera. Det skrev vi i vårt yttrande. Jag förstår att folk tycker att det går för fort i korset, så vi önskar fysiska åtgärder för att öka säkerheten i korsningen, säger trafikingenjör Joakim Joge på Finspångs kommun.
Trafikverket anser att en sådan lösning skulle öka risken för olyckor, istället för att höja säkerheten.
– Avkörningsfält är orsak till väldigt mycket elände i trafiken. För de som svänger höger skymmer sikten för de som kommer från Svärtinge, som ska ta sig ut på vägen. Vi har väldigt mycket olyckssituationer och tillbud i den typen av korsningar. Det är en dålig lösning. Det avråder vi absolut ifrån, säger Peter Linnskog.
Samhällsplaneraren berömmer Siemens initiativ om de anställdas trafiksäkerhet. Men korsningen har låga olyckssiffror trots kritiken.
– Jag tror det kommer bli ett resultat. Och att vi i så fall ställer oss positivt till att man sänker hastigheten i korsningen, säger Peter Linnskog på Trafikverket.