Cecilia Ljung är född i Uddevalla men flyttade till Finspång som sexåring, när pappa Lars fick arbete på dåvarande Stal-Laval (nuvarande Siemens).
– Jag gick på "lekis" i Finspång och på Storängsskolan och gymnasiet på Bergska, berättar Cecilia när vi ses i Bergska gymnasiets gympasal.
Cecilia känner inte riktigt igen sig.
– Vad jag minns så hade vi inte gympa här. Jag tror att det här huset höll på att byggas under min gymnasietid. Vi hade gympa som i ett skyddsrum, det var jättelågt till tak.
Gymnasieåren var ingen höjdare för Cecilia.
– Jag var skoltrött och gick inte ens färdigt gymnasiet. Jag började jobba istället och åkte sedan till Indien fyra månader med de "Rosa Bussarna", som inte var rosa på den tiden, säger Cecilia och skrattar.
Väl hemma i Finspång såg 18-åringen bruksorten med andra ögon.
– Jag ville bort från Finspång. Då tog jag min väska och min gitarr och flyttade till Stockholm. Jag var helt inställd på att bli skådespelare och gick på teaterskolan. Jag har frilansat hela livet och älskar det. Fick jag göra om allting jag gjort i mitt liv skulle jag göra det igen, försäkrar Cecilia.
Sedan Cecilia lämnade Finspång 1979 har hon spelat i mängder med filmer, tv-serier och teateruppsättningar. Bland motspelarna märks idel ädel skådespelarelit i form av bland annat Mikael Persbrandt, Björn Kjellman, Rolf Lassgård, Per Oscarsson, Sven Wollter, Gunilla Nyroos, Jessica Zandén, Marie Richardson och Liv Ullmann.
Sitt stora genombrott fick Cecilia Ljung i Lars Molins miniserie Kejsaren av Portugallien, där hon spelade Klara-Fina.
– 1991 hade jag en mindre roll i Tre kärlekar som kom året innan, som också regisserades av Lars Molin. Han gav mig chansen i Kejsarn av Portugallien. Lars är den bästa regissör jag haft, allt han gjorde var bra och intressant för människor. Han var oerhört omtänksam, öppen och inlyssnande.
Vuxna människor i regi av Felix Herngren och Fredrik Lindström från 1999, blev en stor succé. I den filmen spelar Cecilias rollfigur Rosie, flickvän till notoriskt otrogne Georg, spelad av Mikael Persbrandt.
Någon roll du minns och gläds särskilt över?
– När jag fick huvudrollen i tv-serien Höök, där jag spelar polis och äntligen fick möjligheten att agera som något annat än söt tjej. Jag tror inte jag log en enda gång på tio avsnitt. Men det är många roller jag är stolt och glad över, de flesta faktiskt.
I den nya Finspångsfilmen spelar Cecilia en av tre skurkar.
– Ja, det ska bli spännande. Det har jag aldrig gjort förut, säger Cecilia och lägger ena handen på den silverfärgade pistolattrappen.
Hur kommer det sig att du väljer att göra den här filmen?
– Jag är frilansare och jag får överväga de jobb som kommer. Först hade jag faktiskt ingen jättelust att åka hit, just för att det är i Finspång. Men sedan ändrade jag mig, det ska bli kul att titta på olika platser från förr och se om jag känner igen mig, förklarar Cecilia Ljung.
Från att ha arbetat stenhårt de första 20 åren av sin karriär och fått mängder med roller, fick Cecilia uppleva hur jobben helt plötsligt mer eller mindre försvann.
– Det är tufft i den här branschen för kvinnor i min ålder. Vi borde vara mer intressanta och har så fantastiskt mycket att ge. Film och teater ska spegla samhället som vi lever i, tycker jag, och det är tyvärr inte så. Men nu är jag så gammal att jag kan få roller som farmor eller mormor, säger hon med ett snett leende.
Har du haft andra jobb för att klara dig ekonomiskt när rollerna har uteblivit?
– Ja, jag har till exempel jobbat på lagret på NK i Stockholm och stormtrivts, men så fort det kommer ett erbjudande om en roll som känns bra, så tackar jag för mig och drar därifrån.
Stuntkoordinator Tarmo Hietala, senast känd från UFO Sweden, instruerar fallteknik och hur det ska se trovärdigt ut. Han förklarar vikten av hur han vill att skådespelarna ska hantera de vapen som kommer vara med i filmen. Det är förstås inga riktiga vapen, även om de ser riktiga ut.
– Den här dagen handlar också om att skådespelarna ska lära känna varandra. Att vara trygga med varandra under en filminspelning är viktigt. Särskilt viktigt är det att barnen som är med i filmen är trygga tillsammans med de vuxna skådespelarna, säger han.
Cecilia Ljung intar vant en dubbelfattad position med pistolen och försvinner in i rollen som Doris i Auroramysteriet.