Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Historiska bussen har hittat hem igen

När han var liten körde hans pappa bussen, som var den första i landet som gjordes om för högertrafik. "Nu är 001:an hemma igen", säger Pelle Åkeborg.

"Den är välbesiktigad, hela Bilprovningen tittade på den", säger Pelle Åkeborg om den uppmärksammade, historiska bussen.

"Den är välbesiktigad, hela Bilprovningen tittade på den", säger Pelle Åkeborg om den uppmärksammade, historiska bussen.

Foto: Linda Månzén

Finspång2022-11-10 19:00

Bussen kördes i Finspång mellan år 1964 och 1984, men har också trafikerat bland annat Norrköping och Söderköping.

– Jag har följt bussen lite, nu hittade jag den på Vikbolandet, säger Pelle Åkeborg.

undefined
"Den är välbesiktigad, hela Bilprovningen tittade på den", säger Pelle Åkeborg om den uppmärksammade, historiska bussen.
undefined
När Pelle Åkeborg var åtta år fick han en kamera och tog den här bilden på bussarna.

Han pratade med ägaren och lyckades övertala honom om att sälja.

– Han tyckte att det var kul att den kom tillbaka dit den kom ifrån, säger han.

Inför att högertrafik skulle införas 1967 beställde SJ 1 000 bussar, 500 från Volvo och 500 från Scania. Förarplatsen skulle flyttas, likaså dörren. Det här är Volvo 001, det allra första exemplaret.

En av de som körde bussen var Pelle Åkeborgs pappa, Stig "Pysen" Åkeborg.

– Nu är 001:an hemma igen. Jag tycker att det är jätteroligt, säger Pelle.

undefined
Stig Oskarsson körde bussen när den var i trafik i början av 80-talet. "Den stod som reserv då", förklarar han.
undefined
Passagerarna betalade med mynt.

Stig Oskarsson körde bussen i början på 1980-talet.

– Det har hänt en del sedan dess, det fanns ingen dator i den här. Det är roligt att få uppleva den igen, säger han.

Han var med Pelle när det var dags att hämta bussen för ungefär två månader sedan.

– Den är välbesiktigad, hela Bilprovningen tittade på den, ler Pelle Åkeborg.

undefined
Samma färger som när det begav sig. Någon mindre skavank syns i fronten, men sidorna är gjorda i aluminium och därmed rostfria.
undefined
Mellan förarplats och dörr slängdes biljetterna.

Han driver till vardags Pelles buss och förklarar att han aldrig tidigare har fått så mycket uppmärksamhet för en buss. Men den här kommer snarare att vara föremål för veteranträffar än gå i trafik.

Det lär vara en del som blir nostalgiska nu. Kommer det att vara möjligt att åka med den?

– Det är fullt tillåtet och skulle gå bra. Den går bäst vid 70 kilometer i timmen, det är inget man ger sig ut på motorvägen med, säger Pelle Åkeborg.

undefined
"Det var mycket robusta grejer, det var byggt för att hålla", säger Pelle Åkeborg.
undefined
Bussen hade plats för 75 passagerare, varav 27 stående, står det på en skylt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!