Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Thailändskt besök hos Ödmans Färg

Årets företagare på Ödmans Färg har haft studiebesök. Fjorton ungdomar mellan 17-23 år från Sverige och Thailand ställde intresserade frågor om entreprenörskap och management.

Pelle och Anders Ödman började sin karriär som färghandlare för 15 år sedan. I går delade de med sig av sina erfarenheter.

Pelle och Anders Ödman började sin karriär som färghandlare för 15 år sedan. I går delade de med sig av sina erfarenheter.

Foto:

Finspång2006-11-09 06:00
Besöket hos Ödmans Färg var ett led i ett ungdomsutbytesprojekt mellan svenska och thailändska ungdomar. Det håller på i sammanlagt nio månader och finansieras till åttio procent av Sida. Man måste vara mellan 17-23 år och det är Centrum för Internationellt Ungdomsutbyte som står för upplägget.
- Från den svenska sidan handlar det om att lära sig om personlig utveckling. Thailand vill utbilda framtida ledare. Vi har redan varit tre månader i Thailand, och nu är det Sveriges tur, berättar handledaren Morin Savedra. Ungdomarna bor två och två - en från Sverige och en från Thailand - och får ordna alla studiebesök och arrangemang själva.

Tre orter i landet
Programmet finns på tre orter i Sverige - Åmål, Ragunda och Finspång. Att det blev just Finspång som valdes ut i Sverige berodde på de två huvudämnena i programmet. Landsbygdsutveckling och entreprenörskap passade bra tyckte man, eftersom lilla Finspång har ett stort utbud av företag att erbjuda.
Studiebesöket på Ödmans Färg - årets företagare i Finspång 2006 - var lyckat. Man ställde intresserade frågor om allt som har med företagande att göra. Mest intresse rönte frågan om bra reklam och PR. Hur gör man för att synas? Hur börjar man? Pelle och Anders Ödman började sin karriär som färghandlare för 15 år sedan. För åtta år sedan tog de över Ödmans Färghandel. Och en sak har man lärt sig och det är att den bästa reklamen är att göra ett bra jobb. "Mun till mun"-metoden är oslagbar, och man har till och med infört en "nöjd kundgaranti" som gäller även om det inte är någon reklamation på varan.

Inredningstrend
- Vi märker av den stora trenden med inredning och ombyggnader nu också, berättar bröderna Ödman vidare. "Roomservice" och andra inredningsprogram har gett oss många kunder.
Linda, 20 och Meaw, 22, bor ihop och planerar allt inom projektet tillsammans. Meaw studerar till vardags på University of Thailand, men bestämde sig för att ta ett sabbatsår och hoppa på det här programmet istället.
- Det är oerhört lärorikt, och man lär sig massor av varandra, säger hon. Det är väldigt olikt hemma och svenskar är så glada och trevliga. Programmet är väldigt bra, det jag gillar med det är att man bor ihop som på en camp, och får nya erfarenheter hela tiden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om