Telefonerna slogs ut för Närsjukvården
Vid tisdagens stora teleavbrott i Finspång slogs alla telefonförbindelser med Närsjukvården i Finspång ut under flera timmar. Avbrottet började vid 15-tiden och först klockan 21.50 var felet avhjälpt.
Närsjukvården i Finspång slogs ut av det stora teleavbrottet i tisdags. Foto: Titti Olovsson
Foto:
Reservrutiner
Närsjukvården i Finspång blev också drabbad och under drygt sex timmar gick det inte att komma fram till hälso- och sjukvården per telefon. Dessutom slutade landstingets datorer i Finspång att fungera.
- Men ringde man något landstingsnummer hamnade man i växeln, sedan hade vi reservrutiner där man via mobiltelefon kunde nå ut till Finspång, och det har väl fungerat vad jag förstår, säger Magnus Hansson som är enhetschef för landstingets avdelning för nät och kommunikation.
- Självklart ser vi allvarligt på alla sådana här större störningar som uppträder, det är ju en infrastruktur till en samhällstjänst som bör fungera. Vi kommer att följa upp det här med leverantören. Sådana här saker bör ju egentligen vara dubblerade. Leverantören bör ha en lösning som klarar ett enskilt avbrott.
"En kostnadsfråga"
Malin Persson, pressansvarig för driftsfrågor på Telia Sonera, säger att det inte går att försäkra sig helt mot teleavbrott.
- Det finns backuper, men vissa knutpunkter blir hårt drabbade och då blir det stopp ändå, säger hon. Man kan inte ha allting dubblerat. Är det en centralpunkt i nätet som blir skadad påverkar det telefontrafiken.
- Rent krasst kan man säga att det är en kostnadsfråga hur man bygger nätet, men vi har väldigt mycket dubbleringar och vi skulle ha oerhört mycket mer teleavbrott om vi inte hade den här dubbleringen som vi faktiskt har. Många gånger märker inte kunden att det är ett avbrott på grund av att trafiken styrs om och tar en väg som inte påverkats.