Många Finspångsbor kunde inte uträtta sina ärenden i onsdags. Från morgonen fram till 13-tiden gick det inte att betala med kort i butiker eller ta ut kontanter i bankernas uttagsautomater.
– Vi förlorade tiotusentals kronor en så stor shoppingdag innan jul. Många av våra kunder kunde inte använda sina kort. De fick lämna sina fullpackade varuvagnar med mat. Många hade åkt långt för att storhandla. De kunde inte heller plocka ut sina rabattkuponger, säger Thomas Lundh, vd, Coop Finspång.
Personalen var under onsdagsförmiddagen fullt sysselsatta med att ställa tillbaks varor som lämnats vid kassadiskarna.
– Man ser hur oerhört sårbart samhället är när något sånt här inträffar. Det är så mycket som ligger kopplat till att Telia ska fungera, säger Thomas Lundh.
Operatören Telia uppger att det var ett tekniskt fel som orsakade problemen.
– Det var ett fel på den tekniska utrustningen på en av telestationerna i området. Det krävdes en hel del reparationer och nya reservdelar, berättar Ola Rantatalo, presschef på Skanova.