Det var under förra året som IVO (inspektionen för vård och omsorg) startade en verksamhetstillsyn i syfte att granska tandläkarens verksamhet.
Inför tillsynsbesöket hade vårdgivaren skickat in ett antal patientjournaler för granskning. Framförallt handlar det om patienter som behandlats under de senaste två åren.
I flera av fallen har IVO upptäckt olika brister. Vid granskningen av en patientjournal finns det synpunkter på hur behandlingarna genomförts.
Bland annat står det inte i journalen att det fanns en fistel vid en tand, en fyllning såg avvikande ut och ett underskott av fyllning har inte kommenterats.
När det gäller en annan patient anses fyllningarna i flera tänder vara ofullständiga. Vid inspektionen påpekade tandläkaren att patienten är kariesaktiv.
Inspektionen för vård och omsorg påpekar att det hade varit motiverat att registrera kariesstatus årligen på denna patient.
När det gäller en behandling av parodontala skador har det inte framgått av patientjournalen hur den genomförts.
En röntgenundersökning visade tecken på parodontala skador, men det finns inte någon dokumentation rörande detta.
Patienten erbjöds rotfyllning, men avböjde. Det finns inte något skrivet i journalen om bedömning och behandlingsalternativ. Det har inte heller tagits någon anamnes sedan 2008.
IVO konstaterar att det finns brister hos tandläkaren vid behandlingar och dokumentation. Inspektionen för vård och omsorg påpekar att kontrollen kan följas upp framöver.
Det betonas att det är av stor vikt att dokumentation utförs med stor noggrannhet för att hålla en hög patientsäkerhet.
Läs mer i tisdagstidningen