I det ena fallet handlar klagomålet om felbehandling. Patienten anser att tandläkaren utfört felaktig vård och kontaktade därför Specialisttandläkarna i Norrköping, som uppmanade patienten att anmäla ärendet till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd.
Efter att socialstyrelsen utrett fallet konstateras att tandläkarens behandling visar brister i flera avseenden och att handläggningen inte har skett enligt vetenskap och beprövad erfarenhet. Kritik ges för brister i behandling och dokumentation. Myndigheten ser allvarligt på att tandläkaren har saknat en övergripande helhetssyn när det gällre vården och behandlingen av patienten.
Felaktig informationDet andra fallet rör klagomål angående felaktig information och bristande journaldokumentation. I anmälan hävdar patienten att det handlar om diskriminering eftersom tandläkaren ljugit och gett fel information till försäkringskassan. Det påpekas att felaktig ersättning betalats på grund av att behandlingarna inte journalförts.
Av socialstyrelsens utredning framgår att det finns omfattande brister i dokumentationen avseende behandlingen av patienten.
Med anledning av de brister som tandläkaren kritiseras för kommer socialstyrelsen att göra ytterligare en granskning av personens yrkesutövning i ett särskilt ärende.