Köpet av polska Aluminium Konin som blev klart i fredags innebär en omfattande ommöblering i toppen för Gränges Europaverksamhet.
På måndagsförmiddagen berättade ledningen i Finspång för de anställda var deras chefer kommer hamna.
Fredrik Spens som varit marknads- och försäljningsdirektör för verksamheten i Finspång blir ny vd för Gränges Finspång. Han kliver in i sin nya roll 1 januari 2021.
Den tidigare sälj- och marknadsansvarige vd:n har bara tre år inom Gränges Finspång, men har jobbat sedan 2005 inom metallindustrin på Sandvik.
– Jag och familjen bodde uppe i Gävle i 13–14 år. Jag började mitt yrkesliv någon gång vid millennieskiftet ungefär. Så har det sett ut, säger 45-åringen.
Vad är utmaningen nu för Gränges?
– För att tydliggöra så kommer vi ha en affärsenhet lokaliserad i Polen och en affärsenhet lokaliserad i Finspång. De här två bolagen kompletterar varandra på ett bra sätt. Gränges Europa får i och med detta ett bredare produktprogram och specifikt i Finspång ser vi möjligheter att bredda programmet likaså. Exempelvis genom de möjligheter elektrifieringen inom fordonsindustrin innebär.
Tar det tid?
– Ja, det är avancerad materialutveckling. Vi har påbörjat den och kommer fortsätta med det de kommande åren, säger Fredrik Spens.
Nuvarande vd Jörgen Abrahamsson, som kommer få en ny och skräddarsydd roll i nya organisationen. Främst att utveckla och effektivisera Gränges olika verksamheter i Sverige och Polen.
– Gränges AB styrelse tryckt väldigt mycket på integrationen av de här två enheterna och att få ut synergieffekterna blir oerhört viktigt för oss. Jag har fått frågan och det har varit bra diskussioner. För mig känns det bra och jag är säker på att det känns bra för Fredrik Spens också, säger nuvarande vd:n om bytet
– Det är viktig uppgift jag får nu, att föra ihop de här två enheterna på ett bra sätt. Både på marknadssidan och på produktionssidan. Men även på andra sidor som på inköpssidan, säger Jörgen Abrahamsson.
Köpet av Aluminium Konin i Polen som kommer få det nya namnet Gränges Konin S.A, innebär att koncernen får tillgång till nya affärsmarknader.
– De är jättestora inom ett segment som heter "closures". Det är produkter som det här aluminiumöverdraget på alla vinflaskor. En jättestor produkt för dem och de är bland de största i Europa. De gör också en hel del strukturdetaljer till bilar och en del andra legeringar, än vad vi gör i Finspång. Det gör att fotavtrycket på marknaden för Gränges blir ett helt annat än vad det haft tidigare, säger Jörgen Abrahamsson.
Kommer bytet av ledningen påverka förhandlingarna av det varsel av tjänster som lagts i Finspång?
– Vd-skiftet sker först i januari och förhandlingarna är planerade att vara färdiga i december, så där kommer ingenting att förändras. Det här som kom ut i fredags med köpet och de organisationsförändringarna som kom ut idag, förändrar inget. Det är två olika saker.
Har fabriken i Polen påverkats av covid-19?
– Alla påverkade av covid-19, men de har haft en mindre påverkan i Polen. Det har varit på grund av att de har tillgång till fler marknader än vad vi haft i Finspång. Vi är så direkt kopplade till bilindustrin så när de stängde ned så slog det direkt mot oss. De har andra marknader vilket gjort att de inte påverkats lika direkt som vi, säger den Jörgen Abrahamsson inför den nya framtiden.