Björn Larsson, marknadsdirektör för Coop Sverige, Thomas Lundh, vd, Coop Finspång, och kommunalrådet Anders Härnbro (S) fanns på plats på Viberga under torsdagsförmiddagen för att inviga det nya namnkonceptet.
Det är Björn Larsson som är ansvarig för namnbytet som sker i samtliga Coops 680 butiker i hela landet.
– Bakgrunden är att Coop haft en massa olika namn som Forum, Nära, Konsum, Extra. Det är bättre att ha ett känt varumärke. Vi tänkte kalla oss bara för Coop, men vi har en massa stormarknader, så då föll valet på Stora Coop, berättar Björn Larsson.
– Det är en satsning på två och en halv miljon kronor på Stora Coop. Men den stora investeringen i lokalerna gjordes för några år sedan, på bland annat kylar, påpekar Thomas Lundh.
I det nya namnkonceptet byter alla Coopbutiker namn i tre olika kategorier. Bergslagshallen klassas som mellanstor och heter enbart Coop medan butiken i Rejmyre och den nya butiken i Skärblacka går under namnen Lilla Coop.
– Nu har vi ett enat Coop. Det kommer fler överraskningar och positiva saker framöver, betonar Thomas Lundh.
Anders Härnbro höll ett tal som inleddes med Viberga stormarknads invigning 1971 och fortsatte med resan som gjorts under åren.
– Orten Finspång har växt precis som Viberga. Det finns en tro på framtiden, kaxighet, men också förnuftighet. Jätteroligt att stå här som kommunalråd och få inviga Stora Coop, konstaterar Anders Härnbro.
Under nyöppningen bjöds många kunder på en ”goodiebag” fylld med diverse varor.
Lars-Erik och Kerstin Gustavsson var två av de första kunderna. De är trogna besökare.
– Vi brukar handla här en gång i veckan. Det är bra att de har gjort om, så det blivit som en riktig butik, säger Lars-Erik.
Vad tycker ni om det nya namnet Stora Coop?
– Vi kommer i alla fall alltid säga Viberga. Vi tycker chefen och personalen är väldigt trevliga, säger Kerstin.
Thomas Lundh välkomnade kunderna under dagen.
– Det här är en av Sveriges 10–15 bästa butiker just nu, och en av de billigaste, hävdar Thomas Lundh.
Tidningen har nyligen berättat om Coop Finspångs miljonsatsning vad gäller köpet av ”Matöppet” på Centralplan i Skärblacka. Övertagandet sker 1 mars och butiken ska byggas om enligt det nya Coopkonceptet.