Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Stor spridning på betygen hos Finspångs niondeklassare

I går kom Skolinspektionens rapport med både positiva besked och frågetecken kring skolan i Finspång.

FINSPÅNG2010-12-21 03:00

Rapporten visar att trots förbättringsåtgärder lämnar en av fem elever årskurs nio utan godkända betyg i alla ämnen. En av tio har dessutom inte godkänt i behörighetsgivande ämnen för fortsatta studier i nationella program på gymnasiet.

- Vi ser en tydlig förbättring på kunskapsnivån i årskurs nio. Nu har Finspång kommit upp till riksgenomsnittet, säger Johan Nilsson, undervisningsråd på Skolinspektionen.

Även om kommunen nu är bättre, tycker han inte man ska sluta jobba med förbättrande åtgärder.

- Det finns en fara att man stannar upp när man når riksgenomsnittet. Men det är inte för intet som regering och riksdag har slagit på larmklockorna i hela landet. Riksgenomsnittet är för dåligt, säger han.

Det som utmärker Finspång mer än andra skolor i landet är spridningen på betyg bland flickor i årskurs nio.

- Här har vi sett att det är fler flickor än pojkar som får högsta betyget. Men det är också fler flickor än pojkar som inte når upp till godkänt och det får nu kommunen analysera vad den nivåskillnaden beror på. Pojkarna ligger mera i mitten av betygsskalan, säger han.

280 elever totalt
Cirka 280 elever från Grosvads- och Nyhemsskolan finns med i rapporten som tagits fram kring slutbetyg i årskurs nio 2010.

Återkommande problem

De två områdena kränkande behandling och individuella utvecklingsplaner (IUP) är återkommande i skolinspektionens utredning.

- Här finns alltid något att arbeta vidare med och förbättra i alla skolor i landet. Kring området kränkande behandling är man medveten om att det inte är bra och det är genomgående för alla skolor i kommunen, säger Lars Nilsson.

När det gäller IUP saknas samarbete mellan skola och elev.

- Det läggs för mycket ansvar på vad eleven ska göra för att förbättra resultatet. Skolan har trots allt ansvaret för att eleven når sina mål. Mest handlar det om bristande samarbete. Det finns inget "vi" utan mer vad skolan ska göra och vad eleven ska göra var för sig.

- Skolplikten kan motiveras med en rättighet. Som elev har du rättighet att få hjälp att nå godkänt betyg i skolan, säger Lars Nilsson.

Beskrivningar och bedömningar som ligger till grund för rapporten har tagits fram via dokument som Finspångs kommun skickat in, enkäter till elever samt intervjuer och iakttagelser vid besök på samtliga skolor i kommunen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om