Det blev totalt 14 år på Bergslagsvägen i centrala Finspång för Caroline Esping och Hälsa på. Men företaget försvinner inte – utan går in ett nytt skede när hon "tar hem" det till Lotorp.
– Butiken läggs ner efter noggrant övervägande och det känns nu som rätt läge. Jag fortsätter min karriär som ekologisk hudterapeut, det som jag brinner för och kan nu fokusera på mina behandlingar i lugn och ro. Att driva både butik och salong fungerar inte i det långa loppet, det har blivit för långa arbetsdagar och nu vill jag ha mer tid för familjen samt ett mer hållbart arbetssätt, säger Caroline Esping.
Här har hon sålt ekologiska varor och haft behandlingsrum för massage och skönhetsbehandling. När verksamheten fortsätter i Lotorp blir det större fokus på hudvård. Även om hon behåller försäljningen av ekologiska hudvårdsprodukter.
– Jag har letat nya och mindre lokaler centralt, men inte känt att jag hittat något som passar. Jag och min man kom på att vi lika gärna kunde ha det hemma, jag har varit låst vid tanken att det måste ligga i centrum.
Hur känns det personligen att lägga mer kraft på hudvård?
– Det kommer bli lugnare i mitt huvud att bara fokusera på behandlingar. Min tanke är att det ska bli det lilla extra att åka ut till Lotorp, där man får en liten guldkant på vardagen. Här har det varit stort tempo, sälja produkter på dagarna och göra behandlingar på kvällarna.
Hon var tidig med att satsa på miljövänliga och ekologiska produkter.
– Sedan jag utbildade mig i Stockholm har jag alltid letat efter det som varit ekologiskt och köpt in till utbudet. På senare år har de stora kedjorna följt den trenden och då är det omöjligt att konkurrera.
Esping menar att hon haft stamkunder och lönsam affärsidé. Men coronapandemin förändrade förutsättningarna. Hon var tvungen att säga upp personal och kundernas beteende förändrades.
– Webbhandeln tar över mer och det är svårt att driva en verksamhet på det här sättet i dag. Det där med att beställa fanns redan innan, men det blev ännu mer. När allt fler började jobba hemifrån blev det också lättare att klicka hem saker. Sedan 2020 har jag varit tvungen att vara själv och haft öppet mindre för att kunna fortsätta göra massagebehandlingar.
Responsen från kunderna har också märkts sedan Caroline Esping annonserade på Facebook om förändringarna. Flera har varit ledsna över att Hälsa på-butiken inte kommer att finnas kvar, men lovat att följa med till nya satsningen.
– Det är fint att de följer med, en del har börjat gråta och då har jag börjat gråta. Vissa trogna har varit med från start de här 14 åren, det är helt fantastiskt.
Hon beskriver det ändå som ett skönt beslut att ta. Arbetsbördan blev väldigt stor den sista tiden.
– 80 timmar i veckan blev det nog i slutet. Det säger sig självt att det inte går, säger hon.
Men minnena från åren med butiken är många. Det som hon kommer att sakna mest är kontakten med kunderna.
– Jag hade i flera år populära föreläsningar med över 150 personer. Sedan lanserade jag "Hälsopåsen". En prenumerationstjänst som fler än 200 hade där de fick hem ett paket med hälsoprodukter varje månad, sedan gjorde jag en liknande "Beauty bag" med skönhetsprodukter. Men det var mycket att stå på kvällarna och fylla påsarna. Sedan kom "Glossybox" som inte gick att konkurrera med.