"Stämmer inte alls"
Enligt Hem & Hyras nya undersökning är Vallonbygden en av de hyresvärdar som fått flest klagomål i landet. - Det stämmer absolut inte, säger Hyresgästföreningens ombudsman Clas Rydgren.
Foto: Fotograf saknas!
- Det där stämmer inte alls. I Vallonbygdens fall rör det sig endast om cirka 15 klagomålsärenden under hela året. Det är snarare så att man borde ligga bra till på en sån här lista, säger Clas Rydgren. Hem & Hyra har granskat antalet klagomål från Hyresgästföreningens medlemmar. Granskningen gäller från perioden 8 oktober 2007 till samma datum i år.I juni förra året gjorde Vallonbygden en enkätundersökning bland sina hyresgäster som visade att nio av tio var nöjda med sitt boende och med bostadsbolagets service.Enkätundersökningen gick ut till 1621 hushåll och 809 valde att svara på enkäten. Hyresgästerna fick bland annat tycka till om boendemiljön, fastighetsskötseln och bostadsbolagets service.91 procent nöjda
Den visade en kundnöjdhet på 91 procent.- Vi känner inte igen oss alls i Hem & Hyras undersökning. Den speglar inte vår verklighet. Detta är beklagligt och svärtar ner vårt varumärke, säger Vallonbygdens vd Mikael Rådegård.Han ska gå till botten med undersökningen och ta reda på om den bygger på felaktiga grunder.- Om det är så kommer vi att kräva en dementi av Hyresgästföreningen, betonar Mikael Rådegård.Folkbladet har sökt Hyresgästföreningens jurist, Zeljko Kranzec, som är ansvarig för ärendegruppen, för en kommentar utan att lyckas.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!