Sparsam körning - annars inget körkort
Kör man inte sparsamt på uppkörningen blir det inget körkort. Det direktivet kom Vägverket med i december. Men på Axelheds förarutveckling är det inget nytt.
Foto: Fotograf saknas!
Att hoppa över växlar är ett sätt att köra bränslesnålt. - Det handlar ju om att få ner bränsleförbrukningen. Du kan gasa på ettan, tvåan och trean upp till 70 och sen lägga i femman, förklarar Björn Carlsson. Han tycker även man kan köra på femmans växel i 50. - Miljövinsten är som störst då. Det drar minst bränsle på det viset, säger han. Ett annat sätt är att motorbromsa. - Nu kan du lätta på gasen, säger Björn när Kim närmar sin en rondell. Låt trean ligga i när du kör igenom. Du behöver inte ha bråttom. Att köra sparsamt är sedan december ett av kriterierna Vägverkets inspektörer tittar på vid uppkörningar. Är inte körningen tillräckligt sparsam riskerar eleven att kugga. - Det man gör när bilen är i rullning ska vara sparsam körning, säger Ylva Lundin som är informationschef på Vägverkets förarenhet. Så man kan bli kuggad ifall man inte kör sparsamt? - Om det är genomgående genom hela körningen så kan man det, säger hon. Ylva Lundin menar att sparsam körning både sparar miljö och ökar trafiksäkerheten. - Man kör lugnare och mer säkert eftersom man har en lugnare rytm, menar hon. Där är dock Björn Carlsson av en lite annorlunda åsikt. - Att ha höga växlar är mest miljövänligt. Men ibland går det lite för fort för nybörjare när man kör på höga växlar. Och då tycker jag att trafiksäkerheten kommer först. Jag brukar säga att farten kommer med tiden, förklarar Björn Carlsson. Ylva Lundin håller med när Björns åsikt framförs. - Trafiksäkerhet är alltid viktigast. Fast generellt sätt så är det en lugnare rytm när man kör sparsamt, säger hon. Planera viktigt
Att planera sin körning är även det viktigt. Då slipper man onödiga stopp. Detta gäller till exempel i rondellkörning, där det gäller att titta tidigt om det är någon annan i rondellen och vart bilisterna ska. För Kim Larsson går det bra. Han klarar även sista rondellen, den äggformade vid Siemens, utan problem. Trots att han bara tagit en handfull lektioner är siktet inställt på uppkörning i mars. Och då vet han vad som väntar. En sparsam körning genom hela lektionen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!