Solkurva orsak till tågurspårning
FINSPÅNGI slutet av april spårade ett godståg ur i närheten av Doverstorp. Nu är utredningen om orsaken till olyckan klar. Det var en solkurva i kombination med bristfälligt underhåll som orsakade den.
Banverket och tågtrafikoperatören Green Cargo fick i uppgift att utreda orsaken till olyckan och nu är utredningen klar.
- Det går inte att säga med hundraprocentig säkerhet men sannolikt har det blivit en solkurva, säger Joakim Ahlström på Banverket i Norrköping.
<b>Solkurva</b>
Rälsen är gjord av stål och påverkas av värme och kyla. En solkurva uppstår när rälsen blir varm och utvidgas. Därför finns det skarvöppningar i rälsen. Att underhållet av öppningarna, som till slut blev för små, har varit bristande i kombination med solkurvan är troligtvis anledningen till urspårningen.
När tåget kom orkade inte banvallen hålla emot rälsen som hade flera tons tryckkraft på sig. Följden blev att spänningarna i rälsen frigjordes och tåget spårade ur.
<b>Bristfälligt underhåll</b>
- Banan har en dålig standard i sig. Ärligt talat kan man nog säga att det är ett bristfälligt underhåll, säger Joakim Ahlström.
På det aktuella spåret går det endast godståg med en maxhastighet på 40 km/tim. Strax efter olyckan böt man alla sliprör samt rälsen på en sträcka av 150 meter. Även banvallen reparerades.
Banverket har besiktningsmän som med jämna mellanrum ser över spåren. Om de har anmärkningar på spåren ska de repareras omedelbart.
- Men det är svårt att helt gardera sig mot solkurvor, säger Joakim Ahlström
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!