Josefine Öberg bor med sambo och två barn på Grytgölsvägen. Hon går till förskolan två gånger om dagen för att lämna och hämta dottern Leija, tre år. Men korsningen Grytgölsvägen–Örebrovägen (riksväg 51) är lurig. Sikten är god men farten oftast uppskruvad.
– Örebrovägen är inte rolig att korsa med ena barnet i handen och lilltjejen i barnvagnen. Ibland vill inte Leija följa med hem från förskolan. Men ibland får hon för sig att springa efter mig. Och det går fort! Det gäller att vi hänger med, förklarar hon.
Samtidigt medger hon att övergångsställen kanske inte förhindrar trafikolyckor men bidrar till att bilister sänker farten.
– Få håller 40 km/tim. De flesta kör i 60-70 km/tim. Tyvärr. Det är likadant på Grytgölsvägen med all tung trafik, berättar Josefine.
Hon säger att grannar och närboende delar familjens oro. Bekymren har pågått i flera år utan att man fått gehör för kritiken.
– Jag förstår att en gång- och cykeltunnel är kostsam och att trafikljus kostar stora pengar, men någonting behöver göras. Ett eller två övergångsställen borde prioriteras. Det kan väl inte vara så dyrt eller jättesvårt? Jag förstår inte varför det inte har gjorts tidigare.
Förutom förskolan har Sonstorp en bangolfbana, en obemannad livsmedelsbutik och busshållplats på samma sida av Örebrovägen.
– Jag kan tänka mig att det är lika obehagligt för äldre och cyklister att ta sig dit som för oss, utvecklar Josefine Öberg.
Torbjörn Andersson – åtgärdsplanerare på Trafikverket – berättar att myndigheten har fått in ett 20-tal ärenden från Sonstorp de senaste åtta åren. Folk har olika synpunkter på vad som behöver göras. Sonstorp ingick även i utredningen för riksväg 51 som gjordes 2014.
– Majoriteten av frågorna handlar om bristen på gång- och cykelvägar, önskemål om farthinder, passager och trafiksäkerhetskameror.
Torbjörn Andersson uppger att farthinder inte är aktuellt på en så prioriterad väg som riksväg 51 är. Genom Sonstorp rullar varje dygn 4 500 fordon fördelade på långväga personresor, bussar, godstransporter och tunga fordon med farligt gods.
– Om vi sätter upp kameror eller inte styrs av en beräknad olycksrisk och i Sonstorp är den i nuläget för låg. Vi tittar på hur många bilar som passerar, skyltade hastigheter och vägens bredd utifrån ett nationellt perspektiv. Enkelt uttryckt är det värre på andra platser. Övergångsställen används inte här, vi och kommunen gör samma bedömning. Övergångsställen är olycksdrabbade, säger han.
Det som i framtiden eventuellt kan bli aktuellt för Sonstorp är så kallade hastighetssäkrade passager på Örebrovägen.
– Problematiken är inte unik. Men frågan är svår när det blir målkonflikter. Jag förstår om vägen genom Sonstorp upplevs som farlig men det inträffar inga olyckor. Känslan av otrygghet är mer upplevd. Blir det något blir det en hastighetssäkrad passage över vägen.
Men inga övergångsställen?
– Nej, vi ser en förhöjd olycksstatistik där gående har företräde. Vid hastighetssäkrade passager med till exempel en mittrefug har bilisterna företräde. Gående får ta eget ansvar för trafiksituationen då de passerar ett körfält i taget, säger Torbjörn Andersson.
Trafikverkets ansvarar för riksväg 51 och Grytgölsvägen. Kommunen har tidigare lämnat förslag på åtgärder – till exempel passager över korsningar – som ökar trafiksäkerheten.