Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Småbarnsförälder har fått nog av farliga vägen: "Otäck"

Trots att hastigheten sänkts till 40 kilometer i timmen genom Sonstorp upplevs fortfarande trafikmiljön som farlig. "Det är otäckt att passera över", säger Josefine, småbarnsförälder.

Josefine Öbergs dagliga promenader till förskolan i Sonstorp sker i en intensiv trafikmiljö. Tung trafik passerar förbi på Örebrovägen bara några meter ifrån henne och döttrarna.

Josefine Öbergs dagliga promenader till förskolan i Sonstorp sker i en intensiv trafikmiljö. Tung trafik passerar förbi på Örebrovägen bara några meter ifrån henne och döttrarna.

Foto: Rikard W Larsson

Finspång2023-05-21 05:00

Josefine Öberg bor med sambo och två barn på Grytgölsvägen. Hon går till förskolan två gånger om dagen för att lämna och hämta dottern Leija, tre år. Men korsningen Grytgölsvägen–Örebrovägen (riksväg 51) är lurig. Sikten är god men farten oftast uppskruvad.

– Örebrovägen är inte rolig att korsa med ena barnet i handen och lilltjejen i barnvagnen. Ibland vill inte Leija följa med hem från förskolan. Men ibland får hon för sig att springa efter mig. Och det går fort! Det gäller att vi hänger med, förklarar hon.

undefined
Josefine Öbergs dagliga promenader till förskolan i Sonstorp sker i en intensiv trafikmiljö. Tung trafik passerar förbi på Örebrovägen bara några meter ifrån henne och döttrarna.

Samtidigt medger hon att övergångsställen kanske inte förhindrar trafikolyckor men bidrar till att bilister sänker farten.

– Få håller 40 km/tim. De flesta kör i 60-70 km/tim. Tyvärr. Det är likadant på Grytgölsvägen med all tung trafik, berättar Josefine.

Hon säger att grannar och närboende delar familjens oro. Bekymren har pågått i flera år utan att man fått gehör för kritiken.

– Jag förstår att en gång- och cykeltunnel är kostsam och att trafikljus kostar stora pengar, men någonting behöver göras. Ett eller två övergångsställen borde prioriteras. Det kan väl inte vara så dyrt eller jättesvårt? Jag förstår inte varför det inte har gjorts tidigare.

undefined
Uppskattningsvis 4 500 fordon passerar på riksväg 51 genom Sonstorp varje dygn, uppger Trafikverket.

Förutom förskolan har Sonstorp en bangolfbana, en obemannad livsmedelsbutik och busshållplats på samma sida av Örebrovägen.

– Jag kan tänka mig att det är lika obehagligt för äldre och cyklister att ta sig dit som för oss, utvecklar Josefine Öberg.

Torbjörn Andersson – åtgärdsplanerare på Trafikverket – berättar att myndigheten har fått in ett 20-tal ärenden från Sonstorp de senaste åtta åren. Folk har olika synpunkter på vad som behöver göras. Sonstorp ingick även i utredningen för riksväg 51 som gjordes 2014. 

– Majoriteten av frågorna handlar om bristen på gång- och cykelvägar, önskemål om farthinder, passager och trafiksäkerhetskameror. 

undefined
Josefine Öberg, 29, med dottern Leija på Grytgölsvägen som saknar vägren. Avståndet till passerade bilister är minimalt.

Torbjörn Andersson uppger att farthinder inte är aktuellt på en så prioriterad väg som riksväg 51 är. Genom Sonstorp rullar varje dygn 4 500 fordon fördelade på långväga personresor, bussar, godstransporter och tunga fordon med farligt gods. 

– Om vi sätter upp kameror eller inte styrs av en beräknad olycksrisk och i Sonstorp är den i nuläget för låg. Vi tittar på hur många bilar som passerar, skyltade hastigheter och vägens bredd utifrån ett nationellt perspektiv. Enkelt uttryckt är det värre på andra platser. Övergångsställen används inte här, vi och kommunen gör samma bedömning. Övergångsställen är olycksdrabbade, säger han.

undefined
Redan utanför samhället är det 40 km/tim som gäller.

Det som i framtiden eventuellt kan bli aktuellt för Sonstorp är så kallade hastighetssäkrade passager på Örebrovägen.

– Problematiken är inte unik. Men frågan är svår när det blir målkonflikter. Jag förstår om vägen genom Sonstorp upplevs som farlig men det inträffar inga olyckor. Känslan av otrygghet är mer upplevd. Blir det något blir det en hastighetssäkrad passage över vägen.

Men inga övergångsställen?

– Nej, vi ser en förhöjd olycksstatistik där gående har företräde. Vid hastighetssäkrade passager med till exempel en mittrefug har bilisterna företräde. Gående får ta eget ansvar för trafiksituationen då de passerar ett körfält i taget, säger Torbjörn Andersson.

Trafikverkets ansvarar för riksväg 51 och Grytgölsvägen. Kommunen har tidigare lämnat förslag på åtgärder – till exempel passager över korsningar – som ökar trafiksäkerheten.

undefined
Alva, Leija och Josefine önskar att trafikmiljön vore tryggare på både Grytgölsvägen och Örebrovägen i Sonstorp.
Rv 51 – tolv mil lång

Riksväg 51 sträcker sig mellan Norrköping och Örebro och passerar genom Sonstorp och Hällestad. Längden är drygt tolv mil.

Vägstandarden bedöms som ganska smal och krokig. En förbifart planeras utanför Finspång (byggstart 2024-2025) för att avlasta Bergslagsvägen från tung genomfartstrafik genom Finspång. Från kurvan mellan Viggestorp och Torstorp planeras vägen framöver gå ut över fälten förbi ridhuset och komma fram på 51:an vid Malviken-kurvan. Kostnad: cirka 70 miljoner kronor.

Karta: Örebrovägen Sonstorp
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!