Skolornas framtid i blickfånget
FINSPÅNGDen borgerliga gruppen i humanistiska nämnden vill ha svar på ett antal frågor kring förslaget om hur framtidens skola ska organiseras. Detta vill man ha innan några konkreta förslag om förändringar genomförs.
För några veckor sedan bjöds skolråden in för att diskutera förslaget. Under diskussionen efterlystes exempelvis pedagogiska konsekvenser av förslaget. Det är en av de frågor som den borgerliga gruppen i humanistiska nämnden nu också efterlyser. Under våren förra året togs ett beslut om en utredning som bland annat skulle visa vilka pedagogiska och sociala fördelar och nackdelar som en eventuell omorganisation skulle ge.
<b>Vill ha svar</b>
"Vi anser att det uppdraget bör slutföras innan konkreta förslag om förändringar på skolorna genomförs", skriver den borgerliga gruppen. Gruppen vill ha svar på både de pedagogiska och sociala fördelarna och nackdelarna. De vill också veta vad det kommer att kosta att göra den föreslagna omorganisationen, hur det enskilda barnet påverkas och hur den nya lärarutbildningen ser ut.
- Vi har sagt att utredningen ska avbrytas. Det är svårt att få ett tydligt svar om de pedagogiska fördelarna. Om man frågar en pedagog säger den att det är bättre med F till fem och frågar man den andra svarar den att det är bättre med F till sex, säger humanistiska nämndens ordförande Peter Fransson (s).
Han påpekar dock att man har lyssnat till föräldrarna till barnen på landsbygdsskolona som inte alls vill att sjätteklassarna ska åka till tätorten, då det blir för långa dagar ör dem.
Flera skolråd har tagit initiativ till att bjuda in humanistiska nämnden till en diskussion om just sin skola.
- Vi kan inte åka till varje skola, men vi har sagt att vi åker till varje rektorsområde om de vill det, säger Peter Fransson.
Nästa vecka kommer en diskussion att hållas i Hällestad och en i Rejmyre.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!