Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Skolan hittade sätt att stötta fler elever

Att få resurserna att räcka till är svårt. Viggestorpsskolan har hittat en lösning som fått fler att nå målen – och hemmasittare att komma tillbaka.

Förutom extra hjälp med skoluppgifterna tränas eleverna i socialt samspel och turtagning. Här spelar Thelma Grönlund och Teo Edlund Uno.

Förutom extra hjälp med skoluppgifterna tränas eleverna i socialt samspel och turtagning. Här spelar Thelma Grönlund och Teo Edlund Uno.

Foto: Linda Månzén

Finspång2022-04-10 06:30

Efter år av problem med specialpedagoger som kommit och gått var det dags att agera. Rektor Marie Wallbom och speciallärare Annelie Mickelsson hade en plan. Höstterminen 2021 sjösattes projektet, som de hoppas få förlänga.

Skolan gick från att enbart stötta enskilda elever i klassrummen till att komplettera med en flexibel stödgrupp, Flex.

undefined
Annelie Mickelsson är en av hjärnorna bakom arbetssättet.

– Genom att vara med här kan det kännas som att man sticker ut mindre. Dessutom kan det vara kognitivt jobbigt att sitta med en pedagog bredvid sig en hel lektion. Eleven kan behöva tid att tänka i lugn och ro, säger Annelie Mickelsson.

Hit kommer de elever som verkligen behöver det. Hur mycket tid de spenderar i Flex varierar utifrån deras behov. De ska inte vara här mer än nödvändigt. Vissa är här en timme i veckan, andra en timme om dagen.

Undervisningen utgår från vad klasserna gör men anpassas efter eleverna och förhoppningen är att de ska hitta verktyg som hjälper dem på sikt.

undefined
Elevcoach Gina Urberg hoppas att arbetssättet Flex är här för att stanna. "Vi når målen nästan varje gång."

– Det viktiga är inte hur undervisningen ser ut, utan vad den ger, säger elevcoach Gina Urberg och berättar att de når målen nästan varje gång.

– Vi brinner för det här och vill göra eleverna självständiga inför årskurs 7, säger Annelie Mickelsson.

De tar upp flera exempel på hur Flex gynnar eleverna.

– Vi har haft en hemmasittare som nu tar sig till skolan en timme om dagen och även var med på friluftsdagen. Det är jättestort!

undefined
Vissa elever behöver stöd genom tidtagning i perioder.

Annelie Mickelsson är speciallärare och specialpedagog med inriktning på läs- och skrivsvårigheter, Gina Urberg är elevcoach och just nu lärare i engelska och hemkunskap. De arbetar tillsammans med Daniel Wincent som är deras proffs i matematik.

För de som behöver finns alla läromedel inlästa. För andra kopieras och förstoras texten på sidor ur läroböckerna, för att uppgiften ska kännas hanterbar.

Här finns också andra hjälpmedel. Ett är tidtagare, som kan vara till hjälp för att få tydliga ramar.

– Vi förtydligar och förenklar så vi kan se elevens kunskaper, säger Annelie Mickelsson.

En tyngdväst finns att använda för att skapa lugn och öka koncentrationsförmågan.

undefined
Flera hjälpmedel finns i lokalen för att underlätta lärandet.

Teo Edlund och Vidar Karlsson går i årskurs 6. För dem har Flex betytt mycket.

– Det är bra. Det är skönt att få extra hjälp, säger Vidar.

– Man får mycket gjort också, fyller Teo i.

undefined
Förutom extra hjälp med skoluppgifterna tränas eleverna i socialt samspel och turtagning. Här spelar Thelma Grönlund och Teo Edlund Uno.

Varför är det lättare här?

– Jag får lugn och ro och jag får fort hjälp. Det är inte kaos som i klassrummet. Och så är det bra lärare, säger Teo.

När vi har pratat färdigt sätter han sig vid en dator längst in i hörnet, med en skärm och hörlurar. Vidar sätter sig med Daniel och tränar matematik.

De tycker att det är skönt att tillhöra en grupp och just det tycker pedagogerna är en styrka. Eleverna lär sig av varandra och det blir också träning i det sociala samspelet.

undefined
Vidar Karlsson, till höger, tycker att det är skönt att skolan har startat Flex-gruppen, där han kan få extra hjälp.

Arbetssättet har också varit utvecklande för personalen, menar Gina Urberg.

– Det är jätteroligt och utvecklande även för mig. Vi möts hela tiden av olika utmaningar. Även om vi hittar ett arbetssätt som fungerar för en elev en vecka så kanske det inte gör det nästa. Då får vi prova något annat. Jag får hela tiden jobba med mig själv. Det kan vara frustrerande, men känslan när vi sätter det är oslagbar.

Hon undervisar också i engelska och tänker flexibelt även under de lektionerna.

– Om du inte klarar av att sitta och läsa – ligg ner då!

– I skolans värld måste vi ha viljan och drivet. Det måste finnas sätt att gå i lås. Det är vår framtid vi sitter på, säger Gina Urberg.

Viggestorpsskolan

Är en F–6-skola med cirka 270 elever. På mellanstadiet går 165 elever fördelade i sju klasser.

Till årskurs fyra tillkommer elever från Svälthagsskolan, som är en F–3-skola.

Här arbetar förutom förskolelärare, mentorer och ämneslärare en speciallärare/specialpedagog, en specialpedagog, en fritidspedagog, en fritidsledare, två elevassistenter och fyra elevcoacher.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!