Efter år av problem med specialpedagoger som kommit och gått var det dags att agera. Rektor Marie Wallbom och speciallärare Annelie Mickelsson hade en plan. Höstterminen 2021 sjösattes projektet, som de hoppas få förlänga.
Skolan gick från att enbart stötta enskilda elever i klassrummen till att komplettera med en flexibel stödgrupp, Flex.
– Genom att vara med här kan det kännas som att man sticker ut mindre. Dessutom kan det vara kognitivt jobbigt att sitta med en pedagog bredvid sig en hel lektion. Eleven kan behöva tid att tänka i lugn och ro, säger Annelie Mickelsson.
Hit kommer de elever som verkligen behöver det. Hur mycket tid de spenderar i Flex varierar utifrån deras behov. De ska inte vara här mer än nödvändigt. Vissa är här en timme i veckan, andra en timme om dagen.
Undervisningen utgår från vad klasserna gör men anpassas efter eleverna och förhoppningen är att de ska hitta verktyg som hjälper dem på sikt.
– Det viktiga är inte hur undervisningen ser ut, utan vad den ger, säger elevcoach Gina Urberg och berättar att de når målen nästan varje gång.
– Vi brinner för det här och vill göra eleverna självständiga inför årskurs 7, säger Annelie Mickelsson.
De tar upp flera exempel på hur Flex gynnar eleverna.
– Vi har haft en hemmasittare som nu tar sig till skolan en timme om dagen och även var med på friluftsdagen. Det är jättestort!
Annelie Mickelsson är speciallärare och specialpedagog med inriktning på läs- och skrivsvårigheter, Gina Urberg är elevcoach och just nu lärare i engelska och hemkunskap. De arbetar tillsammans med Daniel Wincent som är deras proffs i matematik.
För de som behöver finns alla läromedel inlästa. För andra kopieras och förstoras texten på sidor ur läroböckerna, för att uppgiften ska kännas hanterbar.
Här finns också andra hjälpmedel. Ett är tidtagare, som kan vara till hjälp för att få tydliga ramar.
– Vi förtydligar och förenklar så vi kan se elevens kunskaper, säger Annelie Mickelsson.
En tyngdväst finns att använda för att skapa lugn och öka koncentrationsförmågan.
Teo Edlund och Vidar Karlsson går i årskurs 6. För dem har Flex betytt mycket.
– Det är bra. Det är skönt att få extra hjälp, säger Vidar.
– Man får mycket gjort också, fyller Teo i.
Varför är det lättare här?
– Jag får lugn och ro och jag får fort hjälp. Det är inte kaos som i klassrummet. Och så är det bra lärare, säger Teo.
När vi har pratat färdigt sätter han sig vid en dator längst in i hörnet, med en skärm och hörlurar. Vidar sätter sig med Daniel och tränar matematik.
De tycker att det är skönt att tillhöra en grupp och just det tycker pedagogerna är en styrka. Eleverna lär sig av varandra och det blir också träning i det sociala samspelet.
Arbetssättet har också varit utvecklande för personalen, menar Gina Urberg.
– Det är jätteroligt och utvecklande även för mig. Vi möts hela tiden av olika utmaningar. Även om vi hittar ett arbetssätt som fungerar för en elev en vecka så kanske det inte gör det nästa. Då får vi prova något annat. Jag får hela tiden jobba med mig själv. Det kan vara frustrerande, men känslan när vi sätter det är oslagbar.
Hon undervisar också i engelska och tänker flexibelt även under de lektionerna.
– Om du inte klarar av att sitta och läsa – ligg ner då!
– I skolans värld måste vi ha viljan och drivet. Det måste finnas sätt att gå i lås. Det är vår framtid vi sitter på, säger Gina Urberg.