Barnens trädgård på Metallens förskola väver samman teori med praktik på temat Hållbar utveckling. Utemiljön och utegårdens betydelse har också flyttat fram sina positioner när mycket av arbetet inomhus har färdigställts.
– Kom ska du få se var det växer potatis hos oss, säger Sixten och banar väg genom det lilla växthuset tillsammans med kompisen Junior.
I trädgården får förskolebarnen använda sina sinnen genom att känna, lukta, titta och på sikt smaka på det barn och personal tillsammans odlar. Barnen började på senvintern med att sätta olika typer av frön inomhus och har nu planterat ut dessa i trädgården eller i växthuset. Förskolan har köpt in olika typer av växter och buskar som barnen sedan planterat.
– En bra utemiljö berikar och hjälper oss att möta upp det läroplanen säger att vi ska göra. Att lära sig hur man odlar är ett steg. Innan dess hade vi pratat om källsortering. Idag är vi inne på kretsloppet och vi planerar att jobba vidare med odlingen i trädgården. Dels är det inte alla barn som har möjlighet att odla hemma. Dels vill vi utveckla utemiljön för alla sinnen, säger Ingeborg Nilsson, biträdande rektor, Metallens förskola.
Genom att väga, mäta och prata om hävstångseffekter kan matematik och teknik vägas in i arbetet.
– Här ges tillfälle att prata om maten som serveras. Vi diskuterar vad vi äter, om vi kan odla det i trädgården, finns det frön som kan sparas och vad händer med alla matrester? Vi för in konkreta frågeställningar i kretsloppstänkandet.
I trädgården odlas tomater, avokado, clementiner, grönkål och jordgubbar. Ett och annat fruktträd har satts i jorden.
– Jag brukar hjälpa till att fylla på med jord. Och vattna förstås, berättar Molly, och drar några tag med plastkrattan.
Förskolan har monterat bort gungställningar vars utrymmen istället nyttjas för växtkraft.
– Vi känner att ytorna nu berikar barnen på ett annat sätt med växthus och olika odlingslådor, berättar Ingeborg.
Barn och vuxna har även gjort handavtryck på förrådet på gården. Syftet är att belysa, förstärka och leva upp till värdeordet Tillsammans.
– Vuxna och barn lär av varandra och med varandra. Vi leker, upptäcker, utforskar och upplever tillsammans. Det här är starten på barnens egen trygghetsplan som ska utformas på förskolan, säger rektorn Pernilla Möller Andersson.
Förskolan har 120 barn (1-5 år) fördelade på fyra avdelningar som delas in i mindre grupper.