Sexorna som trivs i skolan
Storängsskolan är en bra och lugn skola där man trivs, men visst är det ibland lite pratigt och fnissigt på lektionerna. Det tycker Kasper, Nettan, Hannes, Alice och Johan som går i sexan på skolan.
Trivs i skolan gör Kasper Eloff, Nettan Lindholm, Hannes Andersson, Alice Lindström och Johan Fagerlund på Storängsskolan. FOTO: TITTI OLOVSSON
Foto:
- Det är en lugn skola, säger Hannes Andersson.
- Det är ingen som går runt och mobbar någon här. Den här skolan är bättre än andra skolor i Finspång, det hör man när man pratar med kompisar på andra skolor, berättar Nettan Lindholm.
Pratigt ibland
I stort sett är de också nöjda med de lärare de har.
- De är snälla oftast, men de kan vara lite för stränga ibland, säger Alice Lindström.
Fast snart enas de fem eleverna om att lite stränga ska nog lärarna ändå vara.
Som majoriteten i Skolverkets undersökning tycker också de här eleverna att det ofta inte är så lugnt i klassrummet. Ibland är det väldigt pratigt, det skrattas och skickas lappar. Eleverna tycker dock att de för det mesta har arbetsro ändå, i motsats till vad majoriteten i den stora undersökningen tycker.
- Det är inte svårt att koncentrera sig, men ibland är det störande när alla håller på och pratar, säger Hannes Andersson.
Inte stressade
Eleverna berättar att de ibland delar upp sig på lektionerna så att några elever får sitta i korridoren eller i andra rum. Och då brukar det bli tyst i klassrummet där läraren är, men inte i korridoren.
- Om det inte ska vara pratigt får nog alla sitta i varsitt rum, säger Kasper Eloff och skrattar.
De här eleverna känner sig oftast inte stressade i skolan.
- Ibland kan det vara stressigt när vi har stora beting, säger dock Johan Fagerlund.
Det handlar om de beting som eleverna får i de olika ämnena, hur mycket de ska hinna göra under en vecka.
De praktiska-etiska ämnena tycker en stor majoritet av de som svarat på Skolverkets undersökning är roliga. Det tycker också de här sexorna på Storängsskolan. Idrott, bild och slöjd hör till favoriterna. Även om det mesta är bra på Storängsskolan finns det sådant som eleverna vill ändra på. Till exempel vill de ha en roligare skolgård.
- I somras gjorde de en sandlåda och den är det ju ingen som använder. Jag vill ha en ramp, säger Hannes Andersson.
Och så skulle de vilja ha ett rum som de kan sitta i på rasterna och där inte några högstadieelever får vara.
- Nu är det kallt ute och då vill man vara inne på rasterna, säger Alice Lindström.