Seham Khatab är uppvuxen i närheten av staden Homs i centrala Syrien.
– Jag hade en bra uppväxt, men min pappa dog i en trafikolycka när jag var åtta år. Vi var nio syskon, så det var kämpigt för min mamma, berättar Seham.
Hon hade drömyrket fastställt från första början.
– Jag undervisade andra barn när jag bara var fem år, när vi lekte. Det var min dröm att bli lärare, jag tvivlade aldrig.
Tack vare brödernas hjälp med försörjningen kunde Seham utbilda sig till lärare på universitetet.
– Jag jobbade som grundskolelärare i Syrien i fem år. Det var mycket bra fram till kriget bröt ut.
Under några år arbetade hon som lärare under mycket svåra förhållanden.
– Vi hade inte böcker och utrustning och fick undervisa barnen i källaren samtidigt som det var mycket bomber runt omkring. Det var hemskt och till slut orkade jag inte längre, säger Seham Khatab.
Hon flydde till Sverige tillsammans med sin familj 2014.
– Först bodde vi på ett flyktingboende i Getå innan vi kom till Finspång.
Seham började studera svenska på sfi i Finspång och tog sedan steget till universitetsstudier i Linköping.
– Det var en vidareutbildning för utländska lärare och jag fick min lärarlegitimation 2018.
Vikariat på Nyhemsskolan, föräldraledighet och arbete som cirkelledare på Studiefrämjandet väntade innan hon fick jobb på sfi på Bergska skolan.
Nu lär hon ut språket som hon lärde sig efter flykten från hemlandet.
– Det är spännande. Det är svårt att lära sig svenska, men det är inte omöjligt. Man måste kämpa, studera hårt och inte ge upp, säger Seham på klockren svenska.
Hon påpekar att hennes drivkraft att redan från början bli lärare har underlättat mycket när det gäller att exempelvis ta till sig ett nytt språk.
Vilka är de största utmaningarna med att lära ut svenska?
– Det är svårt för vuxna att lära sig ett nytt språk, särskilt för de som är analfabeter, de har aldrig gått i skolan. Det är den största utmaningen. Jag brukar ta hjälp av bilder och konkreta exempel när jag undervisar, säger Seham Khatab.
Är din bakgrund en fördel när du undervisar på sfi?
– En hel del elever säger att de känner sig trygga med mig. Jag betonar att det gäller att kämpa för att bli bättre. Språket är nyckeln till allt i Sverige, det är därför många inte kommer in i samhället och får svårt att hitta jobb, menar Seham.
Shirin Ali från Afghanistan är en av eleverna som studerar svenska på sfi.
– Jag tycker om Seham och Sverige. Vi har bra lärare här. Jag gick inte i skolan i Afghanistan, så det är svårt att lära sig ett nytt språk, säger hon.
Seham Khatab påpekar att det finns många utmaningar med läraryrket.
– Det gäller att ha mycket tålamod, en lärare är en förebild. Man måste våga prata. Hur ska man annars lära sig om man inte vågar säga fel i början, säger Seham.
Vad är det bästa med läraryrket?
– Att se andras utveckling. När de kommer framåt och kan bli något i Sverige. Då är det roligt att tänka på att det var jag som lärde dem språket från början.
Tror du att du kommer återvända till Syrien eller vill du bo kvar i Sverige?
– Jag vill stanna i Sverige, det är svårt att bo i Syrien. Jag måste tänka på mina barns framtid. Mina bröder och systrar bor kvar i Syrien och har det mycket svårt. Det är fattigt, samtidigt som allt blir dyrare i landet och det finns inte jobb, konstaterar Seham Khatab.