Tillväxt Finspång driver platsvarumärket Kraften i Finspång. Det går ut på att genom att profilera platsen locka besökare, invånare och företag till Finspång.
Nu ska en Kraften i Finspång-helg arrangeras mellan 25 och 29 maj.
– Det innebär att det anordnas massor av arrangemang under en specifik långhelg, säger Anna Lövheim, verksamhetsledare, Tillväxt Finspång.
Tanken är att några fullspäckade dagar i slutet av maj ska bjuda på ett digert utbud, likt Östgötadagarna i september.
– Det här handlar inte bara om tätorten, utan vi vill ha med kommunens alla orter. Vi vill att alla verksamheter, som exempelvis museer, butiker, bygdegårdar, föreningar, loppisar ska öppna upp sina verksamheter under lördagen och söndagen, betonar Anna Lövheim.
Kraftenhelgen inleds med Tillväxt Finspångs Stadslopp onsdagen den 25 maj.
– Där hoppas vi på 1 500 deltagare. Under fredagen arrangeras Finsponga marken av Lions och det jobbas med att få klart med ett arrangemang på Kulturhuset på fredagskvällen. På lördagskvällen spelar Arvingarna på baksidan av Kulturhuset.
Motordagen och marknaden i Igelfors på lördagen är ytterligare exempel på att Kristi himmelsfärdshelgen blir ytterst händelserik i kommunen.
I centrala Finspång kommer affärer och butiker ha öppet och det anordnas öppet hus i kommunhusets foajé.
Tror ni att behovet av en Kraften i Finspånghelg kommer att vara extra stark efter två jobbiga coronaår?
– Vi tror det. Många företag och verksamheter har fått kämpa hårt och har längtat efter att få komma igång igen. Vi märker av ett stort intresse, säger Anna Lövheim.
Genom marknadsföring via sociala medier och kontakter med verksamheter, både i tätorten och på de mindre orterna, är förhoppningen att få med hela kommunen i en gemensam kraftsamling under en helg.
– Det är viktigt att alla som vill vara med hör av sig till oss, för vi lägger ut information på destinationswebben om alla som deltar på Kraften i Finspång-helgen i ett specifikt program.
Vad är målet med satsningen?
– Att bygga stolthet hos Finspångsborna, visa vad som finns här och vad vi kan göra tillsammans. Dessutom vill vi visa upp för omvärlden att det händer spännande grejer här. Det bidrar till ökad tillväxt och lockar hit fler besökare, invånare och företag.
– Tanken är att detta ska bli en tradition som ska genomföras i slutet av maj varje år, konstaterar Anna Lövheim.