FINSPÅNG
Det är FörTur, Föreningen Turism i Sverige, som beviljats medel av Jordbruksverket för den här utbildningssatsningen som innebär att åka landet runt för att ge turismens företagare råd om hur rätt målgrupp hittas.
Berit Christoffersson, projektledare FörTur, fanns på plats i Finspång under tisdagsförmiddagen för att föreläsa om marknadskommunikation.
- Många turismföretagare saknar verktyg för hur de kan identifiera sina målgrupper och nå fram till dem. Om vi kan hjälpa företagen i det här får vi på sikt en mer konkurrenskraftig turismnäring i hela Sverige, säger Berit Christoffersson.
Vad skiljerNär det gäller målgrupper pratade hon bland annat om vad som skiljer den enskildas produkter från mängden och var? när? hur?, kunderna köper sina resor.
- Det gäller att vårda sina kunder året om. Det är de som ger nya kunder, säger Berit Christoffersson.
Traditionella mediekanaler presenterades och handfasta råd i hur storytelling, internet och sociala medier kan användas.
-?Vi försöker hela tiden hitta på olika saker för att utveckla och förbättra turismnäringen, säger Ann-Britt Nilsson, turismsamordnare i Finspångs kommun.
Projektet har i dagsläget nått ungefär tusen företagare på ett 90-tal orter.
Turismen i Östergötlands län omsatte cirka 2,7 miljarder kronor under 2010 och svarade för en sysselsättning motsvarande 2 400 helårsanställda.