Sapa satsar för att höja hastigheten
En stor ombyggnation pågår just nu på Sapa Heat Transfer i Finspång. För 28 miljoner kronor. Målet är att förbättra kvaliteten och höja hastigheten.
Roger Ströberg fyller på cement i gropen. För att få plats med den nya utrustningen har man fått gräva ända ner till berget, nästan sex meter djupt. Foto: Carolina Häggkvist
Foto:
- Det handlar om att göra så maskinen blir kvar i Sverige istället för att flytta till Kina eller Indien, säger projektledaren Peter Mattson.
Hastigheten i produktionen kommer nästan att fördubblas. När arbetet är färdigt kommer aluminiumbanden att bli planare och inte längre ha sprickor i kanterna.
Ska vara plan
- Annars är den bågig och knölig, men det krävs att en plåt ska vara plan när man köper den, säger Niclas Gustafsson, som också är projektledare.
I kallvalsverket har man fått gräva sig ända ner till berget, nästan sex meter djupt. Det är för att få plats med den nya utrustningen - en rulle med en diameter på 30 centimeter.
- Jag har varit orolig för den stora gropen, vad som är under och hur det såg ut, men det går riktigt bra, säger Niclas Gustafsson.
Ett annat stressfaktor, i och med att man arbetar dygnet runt, är att alla problem i arbetet måste lösas omgående, annars spricker tidsplanen.
- Då kan man stå där med 30-40 man och dricka kaffe en dag och inte komma till, säger Peter Mattson.
Tunt med folk
Att ombyggnationen utförs på sommaren beror dels på att de ordinarie arbetarna har semester, dels på att behovet från kunderna är något lägre sommartid. Men det har inte varit lätt att få tag i yrkesfolk just på grund av semestrarna. Dessutom vill allt färre ha reparatörsjobb, enligt Peter Mattsson.
- Det är inte fint nog längre, säger han, men han passar samtidigt på att ge en eloge till sina arbetare.
Det är Sapa Industriservice och ABB Metals som utför själva arbetet.
Kostnaden för projektet är 28 miljoner kronor, vilket är större delen av Sapa Heat Transfers årliga investeringsbudget.
Även i kallvalsverket utförs reparationer, men där är det styrsystemet som automatiseras.
Produktionen ska vara igång igen senast i slutet av juli. Projektet har varit påtänkt i över två års tid och själva detaljplaneringen har pågått under ett halvår.
<b>Gör:</b> Valsar och skär aluminiumband, som används främst inom bilindustrin.
<b>Antal anställda:</b> Cirka 400
<b>Funnits sedan: </b>Aluminiumproduktionen i Finspång startade 1919