Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Samverkan inom yrkesprogrammen

FINSPÅNG
Numera sker en samverkan kring karaktärs- och kärnämnen inom yrkesprogrammen på Bergska skolan. Detta för att höja kvalitén i utbildningen och öka intresset för de teoretiska ämnena. Skolverket har valt ut skolan, som en av två skolor i Östergötland, att stötta i deras utvecklingsarbete.

Samverkar gör numera yrkes- och kärnämneslärare på yrkesprogrammen, vilket intresserat Skolverket. Kerstin Hennig (svensklärare), Gösta Johansson (biträdande rektor), Birgitta Johansson (Skolverket), Jenny Knuthammar (Skolverket) och Patrik Pettersson (yrkeslärare) pratar om utvecklingsarbetet.
FOTO: TITTI OLOVSSON

Samverkar gör numera yrkes- och kärnämneslärare på yrkesprogrammen, vilket intresserat Skolverket. Kerstin Hennig (svensklärare), Gösta Johansson (biträdande rektor), Birgitta Johansson (Skolverket), Jenny Knuthammar (Skolverket) och Patrik Pettersson (yrkeslärare) pratar om utvecklingsarbetet. FOTO: TITTI OLOVSSON

Foto: Fotograf saknas!

Finspång2002-10-25 00:00
För omkring ett år sedan bestämde sig Bergska skolan för att inleda ett utvecklingsarbete inom yrkesprogrammen. Tanken var att integrera yrkesutbildningarnas karaktärsämnen med kärnämnena. Detta för att höja kvalitén i utbildningen och för att komma tillrätta med de problem som fanns. Exempelvis förekom en del skolk under teorilektionerna i kärnämnena svenska, engelska och matematik.
- Vi har gjort det här efter elevernas synpunkter. De ville ha en förändring, säger Patrik Pettersson, yrkeslärare på skolan.

<b>Anpassade lektioner</b>
Eleverna upplevde det inte som bra att få gå till en helt annan del av skolan för att läsa kärnämnen och dessutom var undervisningen inte anpassad efter dem.
- Det finns ett motstånd mot att skriva bland de här eleverna. De kommer inte att skriva långa texter i sitt arbetsliv, men de kommer att skriva rapporter. Därför är det helt meningslöst att låta dem skriva långa uppsatser så vi jobbar med korta texter, berättar svenskläraren Kerstin Hennig.
Numera jobbar hon heltid som svensklärare för eleverna på yrkesprogrammen. Ett klassrum för kärnämnen, kallat Gröna rummet, har inretts intill lokalerna för yrkesprogrammen. Här får eleverna också undervisning i matte och snart kommer även engelskan att tas in i utvecklingsarbetet.

<b>Mindre skolk</b>
Lärarna märker redan resultat av det nya arbetssättet.
- Gnället inför teorin som fanns förut har försvunnit, säger Patrik Pettersson.
- Skolk förekommer fortfarande, det ska vi säga, men det har minskat kraftigt, säger biträdande rektor Gösta Johansson.
Mellan yrkes- och teorilärare har också kontakten ökat efter förändringen.
- Förut kunde jag få en lapp från Kerstin i mitt fack. Nu träffas vi och pratar varje dag, berättar Patrik Pettersson.

<b>Skolverket stöttar</b>
Skolverket har också intresserat sig för Bergska skolans utvecklingsarbete och verket har bestämt sig för att stötta skolan i dess arbete.
- Bakgrunden är att Skolverket har fått ett regeringsuppdrag som handlar om att höja kvalitén på yrkesprogrammen. Detta för att de har ansetts ha en låg status, berättar Jenny Knuthammar, undervisningsråd på Skolverket i Linköping.
För en tid sedan bjöds skolorna i Östergötland in till Skolverket för att delta i ett seminarium kring detta. Åtta skolor, varav Bergska skolan var en, deltog för att presentera sina olika utvecklingsarbeten.

<b>Spännande upplägg</b>
Bergska blev sedan en av två skolor i Östergötland som Skolverket valde att stötta i deras arbete.
- Vi tycker att Bergska har ett spännande upplägg med att förändra innehållet och arbetssättet och så sker det ur ett elevperspektiv, menar Jenny Knuthammar.
I tisdags besökte hon och Birgitta Johansson, administratör på Skolverket i Linköping, Bergska skolan för att få mer information om utvecklingsarbetet samt komma fram till hur man kan stötta skolan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om