Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Samarbeta - sätt igång"

FINSPÅNG
Förra året beställde Finspångs kommun och Norrköpings kommun en rapport som skulle undersöka möjligheterna för återinförd persontågstrafik mellan Finspång och Kimstad. Nu har den kommit. Samarbeta och sätt igång, menar firman Trivector Traffic AB, som har gjort rapporten.

Finspång2002-07-11 00:00
Persontrafiken till och från Finspång lades ned 1962. Idag går det bara godståg mellan Finspång och Kimstad och maxhastigheten är 40 km/h.
De två företag som använder banan är Sapa Division Service i Finspång och Billerud Skärblacka AB.

<b>80 kilometer/timmen</b>
I den nya rapporten av Trivector Traffic AB i Lund föreslår man att persontågtrafiken borde återinföras och att en upprustning till åtminstone 80 km/h borde genomföras. Framför allt är det spårbyten och mötesplatser som skulle behövas eftersom endast ett tåg i taget kan befinna sig på banan i dagsläget.
Finspångs kommun, Norrköpings kommun, Östgötatrafiken och Banverket rekommenderas att samarbeta mot det första målet att starta upp pendeltågtrafiken mellan Finspång och Kimstad.
Investeringen skulle kosta mellan 224 och 323 miljoner kronor. Att kostnaden varierar beror på vilken typ av tåg som skulle användas.

<b>Rapport bereds</b>
- Nu bereds rapporten på kommunkansliet och sedan kommer den tas upp till behandling i arbetsutskottet. Eventuellt kan det behövas några fördjupningsstudier. Hur lång tid behandlingen av rapporten tar vet jag inte, säger Kjell Ågren, kommunsekreterare i Finspångs kommun.
Men ännu ett tag lär det dröja innan det går att ta tåget till Kimstad.
I den ordinarie planen ingår nämligen inga åtgärder i banan före år 2007.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om