Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Sabotage bakom tågurspårningen

FINSPÅNG
En sten inkilad i växeln. Det var orsaken till tågurspårningen i Finspång för drygt tre veckor sedan.
-Det är sabotage. Vi har polisanmält det, säger Joakim Ahlström på Banverket.
Banverkets utredning visar också att lokföraren inte kontrollerade växlarna enligt regelboken.

Någon hade placerat en sten i växeln. Därför spårade godståget ur.
FOTO: CHRISTINE LINDSTRÖM

Någon hade placerat en sten i växeln. Därför spårade godståget ur. FOTO: CHRISTINE LINDSTRÖM

Foto:

Finspång2003-06-05 00:00
Det var på förmiddagen den 9 maj som ett lok och två vagnar spårade ur intill Bangårdsvägen, bara några hundra meter från Finspångs centrum.
Inga personer skadades, men omkring 100 meter räls skadades.
Banverkets utredning visar att grundorsaken till att tåget spårade ur var sabotage.
Sten i växeln
-Växeln låg inte i rätt läge eftersom en sten placerats under växelklotet, säger Joakim Ahlström, Banverkets utredare.
Om lokföraren hade följt reglerna exakt hade han dock upptäckt stenen och lagt växeln rätt. Då hade urspårningen undvikits. Det har Banverkets utredning kommit fram till.
- Föraren kontrollerade växeln, men inte tillräckligt noga. Därför såg han inte stenen.
Hög hastighet
Enligt bestämmelserna ska godståget stanna innan det kommer fram till Finspångs bangård. Sedan ska det rulla in på bangården i tio km i timmen.
Banverket hävdar att tåget kört i 40 km i timmen.
- Vi har påpekat vikten av att följa reglerna, säger Joakim Ahlström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om